Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Algemeen : 31 juli 2000 ’Providers dumpen content’

AMSTERDAM - Nederlandse internetproviders dumpen hun redactionele inhoud. KPN, ING, Versatel en World Online richten zich op het geven van service voor onder meer bankieren via het net.'Content is king.' Met deze slagzin in het achterhoofd hebben Nederlandse internetproviders geld proberen te verdienen. Maar het is niet gelukt. Redactionele informatie kost veel geld en levert niets op. Veel redactionele sites van internetproviders verdwijnen en worden omgetoverd tot dienstverlenende servicestations. 'Providers gaan een tweede fase in. Internet is bon ton bij bedrijven. Vraag is nu: hoe kun je er aan verdienen?', zegt Suzan Fluitman, media development ma­nager van breedband internetservice provider At Home. Fluitman is verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten op het portaal.

De portalen van World Online, Freeler, Planet Internet en Zonnet worden in sneltreinvaart ontmanteld. Nieuws, amusement en andere redactionele rompslomp blijken te duur om te produceren. Redactioneel personeel loopt weg, en begint soms tegen de stroom in voor zichzelf.

World Online besloot deze week om alle sjeu op de portaal te verbannen en zichzelf te transformeren in een telecombedrijf. Ook Freeler; dat vorig jaar als een redactioneel paradepaardje van ING werd gepresenteerd, versobert de redactionele inhoud. De belangrijkste redactionele pijler van Freeler columnisten die dagelijks over hobby's schrijven wordt beëindigd. De ING portaal gaat verder als financiële dienstverlener door het leven. De columnisten moeten bezoekers bedienen met nuttige links'. Uit onvrede met de nieuwe koers stapte hoofdredacteur Pieter van Twisk afgelopen maand op. Ook Zon, het portaal van Versatel, zwaait de inhoud gedeeltelijk vaarwel. De provider gaat samen met bankverzekeraar Fortis een financiële provider opzetten in de Benelux en Duitsland.

KPN versleutelt haar portals ook. Het telecombedrijf houdt nu vier op elkaar lijkende providers in de lucht: Planet Internet, xs4all, Het Net en HCCNet. Het telecombedrijf gaat ze afbreken en huisvesten in één nieuwe dochter: KPN Telecommerce. Belangrijk onderdeel van de dochter wordt Money Planet, een portaal dat KPN met ABN Amro in de steigers gaat zetten. Planethoofdredacteur Frans Straver stapte naar aanleiding van de koerswijziging op en begint voor zichzelf; omdat hij denkt dat er een markt is voor webjournalistiek lnternetprovider met veel content, in Nederland ongeveer dertig, draaien echter met grote verliezen. De marktwaarde van deze providers, die een jaar geleden nog begeerlijke hebbedingetjes waren, daalt snel. Afgelopen week nam investeringsmaatschappij Newconomy internetprovider Wish voor 'slechts' € 18 mln over. Newconomy had al 56,7 procent van de aandelen van Wish in handen. Het overige deel was een koopje: Newconomy telde € 218 neer voor elke abonnee.

Een jaar geleden werd er voor soortgelijke abonnees soms duizenden guldens betaald. De investeringsmaatschappij hoopt op betere tijden voor Wish. Wish is met NokNok, het portaal van financiële dienstverlener Achmea, in gesprek om de krachten te bundelen.

Suzan Fluitman van At Home, heeft de metamorfoses van de portalen aan zien komen. 'Langzamerhand dringt bij providers het' besef door dat een abonnee zich bij een keuze van een provider niet laat leiden door content.' Ook Bij At Home, waarvan het moederbedrijf Excite At Home on­langs fuseerde met internetaanbieder Chello, is de content chef, Rik Rensen, opgestapt. Rensen keert terug naar mediabedrijf HMG om er een nieuwssite te starten. Bronnen om Rensen heen beweren dat hij te weinig ruimte kreeg. Fluitman wil niet op de kwestie ingaan.

Een internetbedrijf moet van zijn eigen kracht uitgaan, vindt ze. 'Je bent geen uitgever, maar een leverancier van internetdiensten.' In het buitenland lossen bedrijven dat beter op. De fusie tussen Amerika Online en Times Warner, Vivendi's overname van Seagram en de inlijving van entertainmentreus Endemol door Telefonica zijn geslaagde poging om 'content en internet goed te vermengen. In Nederland moeten deze allianties nog ontstaan. Bij contentleverancier Your News wrijven ze zich niettemin in de handen. 'Content zal niet uitsterven. Portalen zullen op twee manieren inhoud leveren. Ten eerste als marketingtool, ten tweede om sites dynamisch te houden. Deze ontwikkeling is goed voor ons', zegt manager content syndicated Walter Montenarie van Your News. Ook Frans Straver, de opgestapte hoofdredacteur van Planet Internet, ziet nog steeds grote mogelijkheden. Samen met internetjournalist Peter Olsthoorn start hij een bedrijf dat content levert. De eerste klant is een oude bekende: Planet Internet.

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl