Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Algemeen : 31 juli 2000 Reisinfo geeft macht in streekvervoer

AMSTERDAM - Het bus- en streekvervoer gaat vanaf komend jaar in de aanbieding De concurrentiestrijd moet meer kwaliteit opleveren voor de reiziger. Maar wie die reiziger is en wat hij wil, is alleen in kleine kring bekend. Kennis is macht, ook in de openbaarvervoerbranche. Daarbij gaat het niet alleen om de technische expertise van het vervoer zelf. Een bus van A naar B laten rijden is niet het meest ingewikkelde onderdeel van de bedrijfstak. Van veel groter belang is het om te weten waarom reizigers naar een bepaald punt vervoerd willen worden. En wanneer zij gebruik willen maken van bus, tram en/of metro. Wie dit weet, kan ook gericht inspelen op de behoefte van de reiziger, de klant om wie het allemaal gaat.

Maar juist deze kennis is ongelijk verdeeld over de vervoerswereld De zittende vervoerders zijn doorgaans monopolisten die sinds jaar en dag hetzelfde gebied in beheer hebben. Buiten de Nederlandse Spoorwegen houdt zich bijna niemand bezig met het treinvervoer en naast busgigant Connexxion zijn er maar weinig aansprekende concurrenten. Het Britse Arriva - met zetel in Leeuwarden is de enige aansprekende andere busvervoerder. De vervoersbedrijven in de grote steden zijn ook al de enige die tram en metro mogen besturen. Hieraan gaat het nodige veranderen als de nieuwe Wet Personenvervoer komend jaar van kracht is. Naast de huidige monopolisten krijgen dan ook andere aanbieders de kans op de vele concessies - momenteel zijn het er 35 te bieden. Maar het is twijfelachtig of er sprake zal zijn van gelijkwaardige omstandigheden. Connexxion, maar ook bijvoorbeeld de Haagse Tram­wegmaatschappij zitten op een schat aan reizigersgegevens, die zij dankzij een decennialange monopoliepositie hebben vergaard.

Nieuwe vervoerders hebben die kennis simpelweg niet in huis omdat ze de markt nog niet kennen. Te koop is die kennis evenmin. Dat gegeven is van groot belang tijdens de aankomende biedingstrijd om de begeerde concessies, geeft ook Connexxion toe. 'Het is zeker een voordeel voor ons', aldus een woordvoerder van de vervoerder vanuit het hoofdkantoor in Hilversum. Volgens hem is het zeer de vraag of die informatie ook met andere bedrijven zal worden gedeeld, het gaat immers om concurrentie gevoelige informatie. Connexxion zal die niet zomaar vrijgeven. Nieuwe aanbieders zijn daardoor aangewezen op de gegevens die het ministerie van Verkeer en Waterstaat om de drie jaar verzamelt.(FD)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl