Algemeen : 17 juli 2000 Philips zet over twee jaar 50% om via het web
Jaarlijks €150 mln in e-business. EINDHOVEN - Philips wil binnen twee jaar minstens de helft van zijn omzet realiseren via internet. Om deze ambitie te realiseren schroeft het bedrijf zijn jaarlijkse investering in 'e-business' op van € 100 mln naar € 50 mln. Dit zegt John Whybrow, voorzitter van de 'e-commerce board' van Philips, in een interview met deze krant.
Volgens Wilybrow, die niet verantwoordelijk is voor het concernbeleid voor e-business maar ook bestuursvoorzitter van Philips Lighting is, heeft Philips het afgelopen jaar relatief in stilte aan haar internetstrategie gewerkt. Het is Philips niet te doen om directe verkoop aan consumenten (business to consumer), maar vooral om de orderverwerking van afnemers en toeleveranciers via internet (business tot business).
Het elektronicaconcern koopt al veel bedrijfsbenodigdheden (bijvoorbeeld kantoorartikelen) in via internet. Verder is Philips druk bezig met het opzetten van internetsystemen voor de verkoop, zodat orders volledig via internet afgehandeld kunnen worden. Al met al denkt Whybrow 30% op de transactiekosten te kunnen besparen. In het begin van dit jaar verliep 5% van de transacties via e-business, en 40% via de wat oudere editechnologie (electronic data inter change). Whybrow wil de edi-systemen overzetten op internet. 'Ik denk persoonlijk dan ook dat we over twee jaar al 70% of misschien wel 80% van de transacties via de elektronische snelweg zullen afhandelen.'(FD)
Overig nieuws van vandaag
- Kabinet claimt 50.000 hectare voor natuur
- NMa onderzoekt taxibranche in Amsterdam en Schiphol
- Energienetwerken worden openbaar aanbesteed
- Toltunnel tussen A6 en A9 'haalbare kaart'
- België wil belasting op regenwater
- Meer retailers op internet
- Kosten medicijnen minder hoog
- Philips zet over twee jaar 50% om via het web
- Gemeenten goedkoper af hij fusie van drie GGD's
- Pensioenlasten en -baten in jaarrekening bedrijf