Algemeen : 13 juli 2000 ING houdt merknamen tegen het licht
AMSTERDAM - De ING Groep onderzoekt of het huidige merkenbeleid op de helling moet. Het onderzoek kent geen taboes. Ook gevestigde merknamen als Nationale Nederlanden of Postbank zouden kunnen verdwijnen.
Het onderzoek staat onder leiding van ING-bestuursvoorzitter Ewald Kist. 'We kijken naar alle merken. Waar we staan en waar we naartoe gaan. En wat het krachtigste gebruik is van onze assets op merkgebied', zegt een woordvoerder van ING. Het onderzoek is begin dit aar gestart en moet in de tweede helft van dit jaar afgerond worden.
Anders dan bijvoorbeeld ABN Amro werkt ING onder, een groot aantal verschillende merknamen. Naast merken met ING in de naam, zoals ING Bank en ING Barings, kent de groep ook nog steeds namen als de Postbank, Nationale-Nederlanden en BBL. Wel wint de combinatie van verschillende merknamen met de naam ING steeds meer terrein.Zo hebben in 1999 alle bedrijven in Noord-Amerika de letters ING en de oranje leeuw in hun merknaam opgenomen. In april van dit jaar werd een aantal Franse dochterbedrijven omgedoopt.
Het onderzoek kan ertoe leiden dat deze lijn wordt doorgetrokken tot alle merknamen van ING. Volgens de woordvoerder behoort de 'ultieme stap', het vervangen van de verschillende merknamen door ING, ook tot de mogelijkheden. David Robins, de ING-bestuurder die verantwoordelijk is voor de zakenbank ING Barings, zinspeelt woensdag in de Financial Times op die mogelijkheid. De naam Barings zou kunnen verdwijnen uit de huidige merknaam ING Barings. 'Het ING-merk is waar we in geïnteresseerd zijn voor de toekomst', aldus Robins. Daarbij plaatst hij de beslissing over de merknaam ING Barings in de context van het merkenonderzoek bij de hele groep.
Mocht ING besluiten om met slechts één merknaam te gaan werken, dan kan dat ook gevolgen hebben voor de organisatiestructuur. ING werkt met een relatief kleine holding en laat de dochter bedrijven een ruime vrijheid. Wanneer het concern net als ABN Amro met één merknaam gaat werken, dient de onderlinge afstemming en daarmee ook de centrale aansturing versterkt te worden, Volgens de woordvoerder is het echter nog veel te vroeg voor dit soort conclusies. Voorlopig Is het alleen een onderzoek naar de waarde van de merken.(FD)
Overig nieuws van vandaag
- Efteling begint uitzendbureau voor personeel
- Visspecialisten maken vuist tegen supermarkt
- Benzineprijzen opnieuw omlaag: nu met 1 cent
- Brussel begint onderzoek naar vitaminekartel
- NCM start bedrijf voor on line betalen
- Akkoord over hoofdlijnen Randstadrail
- ING houdt merknamen tegen het licht
- Wisseltruc Pronk voorkomt stilleggen reactor in Petten
- Sluiting riskante riooloverstorten IJsselmeergebied