Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Verkeer & Vervoer : 11 september 2009 Doortrekken Breewijd naar Langevliet enige effectieve oplossing verkeersproblematiek in en rond Julianadorp

Dat is de belangrijkste conclusie van het overleg dat woensdag 9 september 2009 heeft plaatsgevonden over de verkeersproblematiek in en rond Julianadorp. Het overleg was een vervolg op het overleg van 27 juli waar uitgebreid gesproken is over de infrastructuur in en rond Julianadorp. De knelpunten en bijbehorende oplossingen die tijdens dit eerste overleg naar voren zijn gebracht zijn door de gemeente allemaal onderzocht en in een rapport verwoord. In het rapport staat per knelpunt en oplossingen, de voor- en nadelen opgesomd.

Als meest urgente knelpunt op korte termijn wordt de bereikbaarheid en verkeersafwikkeling rondom het nieuwe winkelcentrum ervaren. Het rapport laat weinig ruimte om hier iets aan te doen. Op en rond kruispunt Veul zijn, om redenen van veiligheid voor fietsers en voetgangers, kosten en haalbaarheid, weinig mogelijkheden om de doorstroming voor het (auto)verkeer te verbeteren concludeerden de deelnemers aan het overleg. Een verbod op de Schoolweg voor zeer zware voertuigen wordt wel voorbereid.

Van Foreestweg

Er zijn wel mogelijkheden om de knelpunten op de Van Foreestweg aan te pakken. Op dit moment is het fietsverkeer aangewezen op de smalle rijbaan en voetgangers moeten door een gebrek aan een doorlopend trottoir diverse malen de weg oversteken. De gemeente stelt voor om rode fietsstroken aan te leggen aan weerszijden van de Van Foreestweg tussen de rotonde Breewijd en kruispunt Veul.

Ook is het mogelijk om het trottoir vanaf de oude Riepel door te trekken aan de zuidzijde van de Van Foreestweg. Fietsers en voetganger hebben hierdoor een betere verbinding tussen de Breewijd en het nieuwe winkelcentrum. Over deze maatregel worden de belanghebbenden nog persoonlijk ingelicht.

Lange termijn

De lange termijnoplossing is het doortrekken van de Breewijd. Bij de begrotingsbehandeling van dit najaar ligt een notitie op tafel over het trace, de kosten en het tijdpad. De gemeenteraad moet dan beslissen of zij hiervoor geld beschikbaar wil stellen. Het zal dan echter nog zeker 4 - 5 jaar duren voor de weg aangelegd kan zijn.

Vervolgafspraken

Aan het overleg namen naast de gemeente de HOB, de OFJ, de BVJ, het Wijkplatform Julianadorp en projectontwikkelaar Redema deel. Zij hebben afgesproken de conclusies en enkele nieuwe ideeen die in het overleg naar voren kwamen verder uit te werken. Zoals een ruimere inrichting van het kruispunt Veul, zodat bijvoorbeeld bussen gemakkelijker de Van Foreestweg op kunnen draaien. Dit zorgt voor betere doorstroming op de Langevliet. Ook wordt gekeken of het mogelijk is om met behulp van een dosseerlicht auto’s in te laten voegen op de Langevliet vanaf het nieuwe winkelcentrum. Dit licht zou dan alleen in werking gaan bij grote drukte op de Langevliet.

Meer informatie op www.denhelder.nl (Bron: Gemeente Den Helder)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes vari√ęrend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl