Verkeer & Vervoer : 17 augustus 2000 Raad van State toetst Noord-Zuidlijn
De Raad van State buigt zich vandaag in een bodemprocedure over het bestemmingsplan voor de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. De Vereniging de Bovengrondse heeft de procedure aangespannen. Zij vindt dat de aanleg van de nieuwe metrolijn te veel risico's met zich meebrengt. De gemeente blijft erbij dat de aanleg veilig en verantwoord is. Volgens de vereniging rammelt het bestemmingsplan. Er zou geen goede kosten-batenanalyse zijn gemaakt, onvoldoende alternatieven zouden zijn onderzocht en ongunstige rapporten onder tafel geschoven, stelt de Bovengrondse. Verwijzend naar onderzoeken van de gemeente zelf stellen door de vereniging ingeschakelde deskundigen dat het horen van tunnels voor de metrolijn en de bouw van stations altijd leidt tot schade. Bovendien zijn calamiteiten bij de aanleg niet uit te sluiten.
De gemeente is er echter van overtuigd dat de Noord-Zuidlijn veilig, verantwoord en binnen de begroting van ƒ 2,45 mrd kan worden aangelegd. De Bovengrondse vertegenwoordigt naar eigen zeggen 1350 Amsterdammers, huiseigenaren, huurders en middenstanders. De vereniging verzet zich al jaren tegen de komst van de Noord-Zuid-lijn. De bodemprocedure tegen de goedkeuring van het bestemmingsplan door Gedeputeerde Staten is niet haar laatste strohalm. Op dit moment lopen er bij de bestuursrechter nog procedures tegen de bouwvergunningen voor de casco's van drie stations langs het metrotraject. (ANP)
Overig nieuws van vandaag
- Bedrijfsleven opent aanval op legionella
- Geen dijken en gemalen maar ruimte voor water
- Jorritsma heeft geen geld voor beroepsonderwijs
- Vermeend maakt ontslag voor bedrijven duurder
- Forse terugval aantal nieuwe hypotheken
- Afgebroken onderhandelingen over cao uitzendwezen hervat
- Transportsector berekent hoge dieselprijs door