Verkeer & Vervoer : 06 April 2005 Start nieuwe inrichting Schootenweg
Maandag 11 april begint aannemer DURA Vermeer met de herinrichting van de Schootenweg. Het opnieuw inrichten van de Schootenweg is een flinke klus. Zowel voor wat betreft de werkzaamheden als de kosten. Het totale bedrag dat met deze reconstructie is gemoeid bedraagt 1 miljoen euro.
Voordat een weg als de Schootenweg op de schop kan moet er vooraf heel wat worden getekend en gerekend. De Schootenweg is namelijk een belangrijke ontsluitingsweg naar het centrum en bovendien ook een weg die gebruikt wordt voor exceptioneel verkeer zoals vervoer van gevaarlijke stoffen. Daarnaast rijden er veel vrachtwagens over de weg. Dat laat eigenlijk geen vermenging toe met fietsverkeer. In het kader van Duurzaam Veilig is het belangrijk deze verkeersstromen te scheiden.
Nieuw en veilig
De nieuwe Schootenweg moet het karakter krijgen van een stadsstraat: vriendelijk, veilig, toegankelijk en een mooie entree richting het centrum. Dit houdt voor de nieuwe inrichting het volgende in:
- de twee rijbanen worden elk 3,75 meter breed: dit betekent bijvoorbeeld dat een afslaande auto niet kan worden ingehaald. Ter vergelijking: op de Kievitstraat is de breedte van een rijrichting 3.40 meter;
- aan weerskanten komen vrijliggende fietspaden: fietsers hebben voorrang op afslaand verkeer;
- tussen de twee rijbanen komt een brede middenberm;
- bij oversteekplaatsen worden in de middenberm brede geleiders aangelegd: overstekend/afslaand verkeer blijft duidelijk van elkaar gescheiden;
- de bushaltes worden van de rijbaan af gelegd: bussen halteren dan niet meer op de rijbaan;
- In de middenberm komt te zijner tijd een soort laanbeplanting met gras, zonder verdere onderbegroeiing;
- het verlichtingsplan wordt aangepast aan de nieuwe situatie. De fietspaden krijgen een eigen aanlichting. Zowel de kruispunten als de fietspaden krijgen wit licht. De rijbanen worden voorzien van oranje licht waarbij ook bijvoorbeeld nog kleuren van borden zijn te onderscheiden.
Kappen en planten bomen
Voor de aanleg van de fietspaden is het noodzakelijk dat veertig bomen worden verwijderd. Hiervoor worden in het najaar zestig grote bomen terug geplant. De terug te planten bomen zijn bomen van een groot soort met een brede kruin. Overigens wordt de beeldbepalende boom nabij de ingang van het parkeerterrein Quelderduijn niet verwijderd. Hier was het mogelijk het tracee van het fietspad aan te passen middels een slinger. Omdat in het broedseizoen wordt gekapt, vindt vooraf een inspectie plaats door medewerkers van de gemeente samen met een vertegenwoordiger van de Vogelwerkgroep.
In twee fasen
De herinrichting wordt in twee fasen uitgevoerd. Eerst is het gedeelte tussen de Ravelijnweg en de Nijverheidsweg aan de beurt. Daarna volgt het gedeelte tussen de Nijverheidsweg en de Kievitstraat. Tijdens de eerste fase blijft de Nijverheidsweg vanuit het centrum nog bereikbaar. De rest van het tracee tot aan de Ravelijnweg wordt afgesloten voor al het verkeer, behalve voor fietsers.
Omleiding van het verkeer vindt plaats over het industrieterrein Westoever. Zodra begonnen wordt met de tweede fase is de wijk De Schooten niet meer via de oostkant vanuit het centrum bereikbaar, uitgezonderd het fietsverkeer. Het verkeer wordt vanuit en naar het centrum geleid via de Nieuweweg/Ravelijnstraat. Deze tweede fase duurt drie weken. Overigens blijft de evenementenhal Quelderduijn wel bereikbaar in deze periode. Hiervoor wordt waarschijnlijk een noodweg van platen aangelegd.
De planning
De herinrichting van de Schootenweg gaat zo'n twee maanden duren. Op dit moment is de exacte planning van de aannemer nog niet bekend. Binnenkort kunt u hier en op de Stadsnieuwspagina in het Helders Weekblad lezen wanneer welke werkzaamheden precies plaatsvinden. Ruim voor de werkzaamheden beginnen worden deze al via borden aangekondigd. (Bron: Gemeente Den Helder)
Overig nieuws van vandaag
- Officiële opening Poldertuin op zaterdag 9 april
- Start nieuwe inrichting Schootenweg
- Website Gemeentelijke Havendienst Den Helder
- Per 1 juli meer keuzevrijheid bedrijven bij aanpak arbeidsomstandigheden
- Ondernemers in Noordwest Holland bereiden zich voor op gemeenteraadsverkiezingen
- Waddenprovincies voor plaatsing Waddenzee op Werelderfgoedlijst
- Nieuwe editie HSV Nieuws
- Directiemodel stelt klanten gemeente Texel centraal
- Uitwerkingsmaand Wieringerrandmeer