Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Algemeen : 10 Oktober 2006 Noord-Hollanders kopen meer biologisch

4% van de Noord-Hollandse bevolking koopt wekelijks minstens 1 biologisch product, omdat het gezonder is, goed voor het milieu en lekkerder. Opvallend is de toenemende betekenis van diervriendelijkheid als aankoopmotief. De hogere prijs is nog steeds het voornaamste motief om geen biologische producten te kopen. Dit blijkt uit een enquête, die in opdracht van de provincie Noord-Holland is uitgevoerd ter gelegenheid van de Biologische Oogstweek Noord-Holland.

De inwoners van Noord-Holland kopen biologische producten (vooral veel groente, zuivel, fruit en brood), omdat het gezonder is (58%), goed voor het milieu (43%) en lekkerder (35%). Diervriendelijkheid is een belangrijk aankoopmotief aan het worden: 27% van de inwoners koopt nu biologische producten vanwege diervriendelijkheid. In 2005 was dit 17%. Toch vindt 53% van de Noord-Hollandse bevolking biologische producten te duur. Aankopen worden veel gedaan bij supermarkten (80%) en bij biologische winkels (43%). Dit onderstreept het belang van de proeverijen bij supermarkten en de acties in het natuurvoedingscircuit die tijdens de Biologische Oogstweek zijn georganiseerd. Maar uit het onderzoek blijkt ook dat 29% van de winkelende Noord-Hollanders de biologische groenten bij de supermarkt mist. Driekwart van de inwoners van Noord-Holland vindt nog steeds dat de provincie de afzet van biologische producten moet stimuleren.

Restaurant is belangrijke plek om van biologisch te genieten

52 Noord-Hollandse restaurants deden enthousiast mee met de Biologische Oogstweek en serveerden een menu met biologische ingrediënten uit de regio. Uit het onderzoek blijkt dat 71% van de inwoners van Noord-Holland wel een biologisch gerecht willen uitproberen in een restaurant. Dit onderzoeksresultaat is een opsteker voor de 52 restaurants.

Gedeputeerde Hans Schipper: "een belangrijke drijfveer om door te gaan met de promotie van biologische producten is dat de inwoners van Noord-Holland nog steeds vinden dat de provincie de afzet van deze producten moet stimuleren. En wat voor mij ook telt is het resultaat. Door alle afzetbevorderende activiteiten van de provincie en andere organisaties koopt nu al 44% van de inwoners van Noord-Holland wekelijks een biologisch product. Vorig jaar was dat nog maar 37%."

De Biologische Oogstweek Noord-Holland is een initiatief van de provincie Noord-Holland, in het kader van de promotie en stimulering van de biologische landbouw. Deze week is een onderdeel van de campagne noordhollandsegrond (www.noordhollandsegrond.nl).

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl