Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Verkeer & Vervoer: 17 juni 2014 Veerhaven Den Helder klaar voor de toekomst

Provincie Noord-Holland logoBron: Prov. N-H - Op 13 juni 2014 namen Siebe Riedstra, secretaris-generaal van het Ministerie van I en M, en Joke Geldhof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, officieel de vernieuwde veerhaven van Den Helder in gebruik.

Zij deden dat door de Texelse veerboot Dokter Wagemaker aan te leggen aan een nieuw, milieuvriendelijk afmeersysteem.

Met dit systeem houden robots met zuignappen de veerboot op zijn plaats, zodat de motoren tijdens het laden en lossen uit kunnen. Naast de aanleg van dit nieuwe afmeersysteem is de pontfuik vervangen en is een noodaanlanding aangelegd in de Marinehaven. Siebe Riedstra: "Het project was meer dan alleen een reconstructie. Met de opgeknapte veerhaven en de nieuwe noodaanlanding hebben we gewerkt aan de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de veiligheid. Drie elementen die thuishoren in de filosofie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu."

Ingrijpende klus

Jaarlijks varen 3,6 miljoen mensen van en naar Texel. Om te zorgen dat het eiland goed bereikbaar blijft, gaf Rijkswaterstaat de veerhaven in Den Helder in 2013 een flinke opknapbeurt. Dankzij deze werkzaamheden, die ruim € 7 miljoen kostten, kan de veerhaven er weer 50 jaar tegen. Hoewel dit een ingrijpende klus was, hebben de passagiers geen last van de werkzaamheden gehad. Tijdens de uitvoeringsperiode is de veerdienst volgens dienstregeling blijven varen.

Drijvende compartimenten

Rijkswaterstaat begon in april 2013 met de vervanging van de pontfuik, die ervoor zorgt dat veerboten tijdig kunnen stoppen en veilig kunnen afmeren. De oude pontfuik was na meer dan 50 jaar gebruik toe aan vervanging. De nieuwe drijvende constructie is toekomstbestending en onderhoudsvriendelijker.

Onderdeel van de nieuwe pontfuik is het automatisch afmeersysteem. Dit zogeheten automooringsysteem is een primeur voor Nederland. Dankzij het systeem verbetert de luchtkwaliteit in het Waddengebied en bespaart TESO maandelijks 15.000 liter aan brandstof. Het systeem is gefinancierd door TESO, provincie Noord-Holland en het Waddenfonds. Joke Geldhof: "Het innovatieve afmeersysteem levert een enorme milieuwinst op dankzij 450 ton minder uitstoot van koolstofdioxide en 6,2 ton minder emissies van stikstofoxides. Dat staat gelijk aan bijna 600 overtochten.

Dat is goed nieuws voor de omgeving. Het Waddengebied is in 2009 tot UNESCO Werelderfgoed verklaard. Dit is een gebied waar we met z'n allen heel zuinig op moeten zijn."

Noodaanlanding

De laatste werkzaamheden waren de aanleg en het testen van een extra afmeerconstructie in de marinehaven in Den Helder. Bij langdurige stremming (enkele dagen) van de veerhaven wordt deze noodaanlanding gebruikt om veerboten te laden en te lossen, zodat Texel bereikbaar blijft.

Samen

Rijkswaterstaat werkte voor de reconstructie van de veerhaven en de aanleg van de noodaanlanding samen met TESO, de gemeenten Texel en Den Helder en de Koninklijke Marine. Het werk is uitgevoerd door aannemer Van den Biggelaar.

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl