Verkeer & Vervoer : 29 Juni 2005 Afsluiting Schagerweg voor aanleg rotonde en duurzaam veilig herinrichten wegvak
Locatie werk
In week 26 van 2005 wordt gestart met de uitvoeringswerkzaamheden van de herinrichting van de N248 (Schagerweg) tussen hectomerpaaltjes 21,40 t/m 22,20. In de praktijk houdt dit in dat de reconstructie start (gezien vanuit de richting Middenmeer) in de bocht voor de Dolfijntocht en eindigt juist voor de aansluiting Schelphorst. De aansluiting Schelphorst en van bedrijvenpark Robbenplaat blijft gedurende de gehele looptijd van de werkzaamheden altijd ongehinderd bereikbaar. De werkzaamheden zijn eind week 42 van 2005 afgerond (21 oktober 2005).
Omschrijving werkzaamheden
De werkzaamheden betreffen de volgende hoofdzaken:
- Het Duurzaam Veilig herinrichten van het gehele wegvak; Zowel de weg als het fietspad worden heringericht naar de eisen van de tijd. De rijweg wordt voorzien van een dubbele asmarkering en markering aan de zijkant zodat het een voor de weggebruiker herkenbaar wegprofiel wordt. Door de dubbele asmarkering wordt de weg breder dan nu het geval is. Het fietspad wordt verbreedt zodat het beter geschikt is als een in tweerichtingen bereden fietspad.
- Het aanbrengen van een rotonde als zuidelijke ontsluiting van het bedrijventerrein;
Vanuit de richting Middenmeer wordt voor de kruising met de Dolfijntocht een rotonde aangebracht. De rotonde heeft een functie in de verkeersveiligheid. De snelheid van 80 km/uur op de N248 (Schagerweg) wordt hier teruggebracht naar 50 km/uur voor het weggedeelte dat door de Robbenplaat loopt. Tevens fungeert de rotonde als verdeelpunt voor het verkeer van en naar de diverse percelen op de Robbenplaat. In de maatvoering van de rotonde is rekening gehouden met vrachtverkeer. - Het vervangen van de bestaande bruggen over de Dolfijntocht door een vaarduiker.
De bestaande bruggen over de Dolfijntocht, zowel de rijweg als het fietspad, zijn aan vervanging toe. De oudste van de twee is gebouwd eind jaren '40 en de toegepaste materialen en bouwtechnieken voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd. Om te voorkomen dat om constructieve veiligheids redenen een aslastbeperking op de brug moet worden ingesteld is besloten de beide bruggen te vervangen. In overleg met het Hoogheemraadschap is besloten om een vaarduiker met afmetingen van 2,50 bij 3,00 meter toe te passen. Een vaarduiker wordt zo genoemd omdat een maaiboot van het Hoogheemraadschap hier door heen kan varen. Hiermee wordt de doorvaarthoogte beperkt, maar kunnen de rijweg en fietspad de Dolfijntocht kruisen zonder hiervoor een hoogteverschil te hoeven overwinnen. Omdat de vaarduiker uit gekoppelde elementen bestaat moeten beide bruggen verwijderd worden alvorens de duikerelementen aangebracht en aan elkaar bevestigd kunnen worden.
Planning
Vooraf moet worden gesteld dat in de hieronder beschreven planning geen volledige opsomming van alle werkzaamheden wordt gegeven. Alleen die werkzaamheden zijn genoemd die een rode draad vormen in de uitvoering.
De werkzaamheden gaan starten ba maandag 27 juni 2005 (in week 26) en lopen door tot circa 21 oktober 2005 (week 42). De einddatum blijft een gecalculeerde datum en de mogelijkheid bestaat dat het werk later of eerder gereed is. Een en ander hangt nauw samen met de weersgesteldheid.
In de planning wordt in week 27 begonnen met het verwijderen van de asfaltverhardingen en aansluitend het ontgraven van grond van zowel rijweg als fietspad. Dit heeft twee redenen:
1. het verwijderen van de verharding en het grond is een nodig om de bestaande bruggen te kunnen slopen;
2. de kabels en leidingen moeten verlegd worden. Langs de westzijde van het tracé liggen middenspanningskabels welke maar een zeer beperkte tijd uit bedrijf kunnen worden genomen. Daarom is besloten eerst aan de oostzijde nieuwe kabels aan te brengen zodat de stroomleverantie via deze kabels zo kort mogelijk onderbroken wordt en dit via tijdelijke maatregelen opgevangen kan worden zodat we er van uit gaan dat er geen, of zo min mogelijk, overlast ontstaat.
Het slopen van de beide bruggen start in week 29. Het slopen van de bruggen is inclusief het verwijderen van fundering van de bruggen, zodat hier ruimte ontstaat om de vaarduiker aan te brengen. Tevens moeten voor het sloopwerk en de het aanbrengen van de duiker tijdelijke maatregelen genomen worden om de doorstroming van de Dolfijntocht te garanderen. Hiertoe zij in het verleden afspraken gemaakt met het Hoogheemraadschap en de daadwerkelijk aan te brengen maatregelen worden voor de start van de werkzaamheden nogmaals besproken met het Hoogheemraadschap.
Het aanbrengen van de vaarduiker start in week 33. Hieraan vooraf gaan nog werkzaamheden al het aanbrengen van bemaling, grondverbetering, kwelscherm en werkvloer. In overleg met de aannemer wordt bekeken wat de mogelijkheden zijn om een deel van de bouwvakperiode door te werken om de periode waarin niet gewerkt wordt zo kort mogelijk te houden. De werkzaamheden voor het aanbrengen van de vaarduiker, inclusief de druklaag op de vaarduiker en de stootplaten, is gereed eind week 39. In dezelfde periode als het aanbrengen van de vaarduiker wordt ook een groot deel van de rotonde aangebracht.
Na gereedkomen van de vaarduiker en een groot deel van de rotonde worden in week 40 de funderingslagen aangebracht. In week 41 en 42 worden de verschillende asfaltlagen aangebracht en worden belijning en bebording geplaatst.
De redenen waarom de bouwvakperiode in de werkzaamheden is opgenomen zijn:
- De Dolfijntocht is een watervoerende watergang en moet garant staan voor de afvoer van een bepaalde hoeveelheid water. In periodes waar de kans op overvloedige regenval groot is, is het watervoerend profiel van de Dolfijntocht nodig. Tijdelijke maatregelen zijn ook nu nodig, maar kunnen, gelet op de uitvoeringsperiode, veel minder drastisch van vorm zijn. Als de bruggen eenmaal gesloopt zijn is er geen weg terug. Bij onvoorziene omstandigheden, zoals wateroverlast en slecht weer, houdt dit automatisch in dat er niet gewerkt kan worden en dat de uitvoering, en daarmee het buiten gebruik zijn van de rijweg en het fietspad, een langere periode beslaat;
- De kabels langs het tracé moeten verlegd en op een nieuwe diepte gelegd worden in verband met de aanleg van de vaarduiker. Deze werkzaamheden kunnen het beste in de zomerperiode worden uitgevoerd;
- Het aanbrengen van de asfaltconstructie is nu gepland voor medio oktober. Bij uitvoering na de bouwvakperiode houdt dit automatisch in dat de asfaltverhardingen pas in december aangebracht kunnen worden. De kans op slecht weer in december is zo groot dat planningen voor asfaltwerkzaamheden normaliter niet verder gaan dan begin november. Indiende weersomstandigheden het toelaten kan er uiteraard ook na deze periode nog asfalt aangebracht worden, maar het is niet verstandig om hier in deze fase op in te zetten. De kans op slecht weer, en daardoor het niet kunnen aanbrengen van het asfalt, vergroot de kans op het feit dat in die periode niet gewerkt kan worden en dat de uitvoering, en daarmee het buiten gebruik zijn van de rijweg en het fietspad, een langere periode beslaat.
Afsluiting
Gedurende de loop van de werkzaamheden wordt het wegvak volledig voor alle verkeer afgesloten. Dit houdt in dat zowel gemotoriseerd verkeer als (brom)fietsverkeer van omleidingsroutes gebruik moeten maken. Dit geeft met name voor het langzaam verkeer overlast, maar de werkzaamheden laten het om veiligheidsreden, voor zowel de aannemer als voor de weggebruikers, niet toe dat het verkeer via het werkvak afgehandeld kan worden. Wel wordt getracht om de periode van overlast tot een zo klein mogelijk minimum te beperken. (Bron: Gemeente Wieringermeer)
Overig nieuws van vandaag
- Nieuw, Summer School voor jonge ICT-ers
- Syntens en LTO Groeiservice, extra innovatie-impuls voor agrarische sector
- Uitgangspuntennotitie Buitengebied Anna Paulowna
- Ondertekening afsprakenkader Hollands Bloementuin
- 220 Polen starten in Nederlandse agrarische sector
- Vitaal platteland, Waddenzee en Kennisnet regionaal onder de aandacht
- Ontwerp Provinciaal Waterplan Noord-Holland
- Afsluiting Schagerweg voor aanleg rotonde en duurzaam veilig herinrichten wegvak
- Publieksbijeenkomst nieuw gemeentehuis Texel