Technologie & Milieu : 11 Januari 2002 Ontwerp Provinciaal Milieubeleidsplan 2002-2006
Noord-Holland duurzaam en veilig
De provincie Noord-Holland gaat alle externe veiligheidsrisico's in kaart
brengen om gerichte maatregelen voor te bereiden. De 'risicokaarten' worden
openbaar gemaakt, o.a. op internet. Wij willen de CO2- uitstoot in 2006 met
2 megaton verminderd hebben, dat is de helft van de uitstoot van het autoverkeer
in Noord-Holland. Nieuwe bollenteelt wordt nog alleen toegestaan in projectmatige
vestigingen, vergelijkbaar met bedrijventerreinen. Wij starten voor de bestaande
bollenteelt twee proefprojecten duurzame inrichting.
Dit zijn drie voorbeelden van belangrijke milieudoelen die wij t/m 2006 realiseren.
Sinds het eerste Provinciaal Milieubeleidsplan van 1991 is veel milieuwinst
geboekt in Noord-Holland. Toch blijkt uit de Milieumonitor Noord-Holland 2001
dat op veel fronten nog sterke verbetering nodig en mogelijk is. De economische
groei van het laatste decennium heeft ons veel welvaart gebracht. Ook het milieu
heeft op sommige terreinen meegelift met deze groei. Maar economische groei
veroorzaakt ook (nieuwe) problemen die lastig op te lossen zijn. Met duurzame
ontwikkeling -waarbij de balans tussen de sociale, economische en ecologische
uitgangspunten met elkaar in evenwicht zijn - valt nog veel milieuwinst te boeken.
Deze duurzame ontwikkeling loopt als een rode lijn door dit ontwerp Provinciaal
Milieubeleidsplan. Dit wordt uitgewerkt in drie beleidslijnen:
- Duurzaam produceren en consumeren
- Voorkomen van schade aan de menselijke gezondheid
- Verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving
Hiermee kiezen wij voor de burgers van Noord-Holland een maatschappelijke
milieubenadering.
De titel van dit ontwerp Provinciaal Milieubeleidsplan 'Waar een wil is, is
een weg' is bewust gekozen. Wij gaan t/m 2006 krachtig aan de slag om de milieudoelstellingen
te realiseren. Dit met hart voor het milieu: het beleid zal herkenbaar, aansprekend,
realistisch en toetsbaar zijn. In het plan staan ambitieuze, realistische acties.
We benoemen de instrumenten en met wie we acties gaan uitvoeren. Deze concrete
acties zijn vaak nieuw, of zijn een toekomstgerichte vernieuwing van eerder
opgesteld beleid of programmering. In 2006 zullen we concrete resultaten tonen
Het ontwerp Milieubeleidsplan omvat de Kustvisie 2050 en het toekomstige Waterhuishoudingsplan, gebaseerd op het Waterbeheer 21e eeuw. In het ontwerp plan staan 65 nieuwe acties om beleidsdoelen te realiseren (zie de bijlage bij dit persbericht). Hieronder volgt een greep uit de lijst van nieuwe beleidacties.
Vernieuwing in toezicht en handhaving.
Met het oog op internationalisering van wet- en regelgeving vanuit Europa
houden we rekening met nieuwe (strengere) normeringen en inspanningen. Dit is
al zichtbaar in energie- , landbouw- en natuurbeleid. De rijksoverheid heeft
ons verantwoordelijk gesteld voor uitvoeringstaken van handhaving en vergunningverlening.
Dit geldt bijvoorbeeld voor het vuurwerkbesluit.
Wij zullen toezicht en handhaving strenger dan voorhen gaan inzetten. Bij alle
milieuonderwerpen is dit een punt van aandacht. Wetten zijn er niet voor niets
en zullen daarom nadrukkelijk worden gehandhaafd. Ons credo is: "zeg wat
je doet en doe wat je zegt".
Vernieuwing in het energiebeleid
Vorig jaar hebben wij al aangekondigd dat we de reductie van de CO2-uitstoot
met tenminste twee megaton vergeleken met de uitstoot in 1990 gaan verminderen.
Dat is te vergelijken met de helft van de uitstoot van het autoverkeer in Noord-Holland.
Naast de bestaande ondersteuning van gemeenten met het CO2 -servicepunt (€4,5
miljoen) investeren wij in grootschalige projecten op het gebied van energiebesparing,
duurzaame energie en milieu-innovaties (€ 9 miljoen). Nieuw op het investeringsprogramma
zijn energie uit asfalt en getijdenenergie.
Vernieuwing in de landbouw en het waterbeheer
De landbouw in Noord-Holland is nog niet duurzaam. De economisch succesvolle
glastuinbouw en bloembollenteelt kennen een hoge kwaliteit van teelt en opbrengst,
maar de milieudruk is evenredig hoog. We zetten een nieuw structureel overleg
op met de bollensector, waterkwaliteitsbeheerders en andere belanghebbende actoren
in Noord-Holland. Dit biedt nieuwe kansen om de bollenteelt duurzamer te maken.
Het gebruik van meststoffen moet omlaag. Wij gaan samen met de waterschappen
door stringente handhaving vooral de achterblijvers aansporen. Nieuwe bollenteelt
wordt nog alleen toegestaan in projectmatige vestigingen vergelijkbaar met duurzame
bedrijventerreinen. We gaan twee proefprojecten duurzame inrichting starten
voor de bestaande bollenteelt. We gaan ook de glastuinbouw concentreren in nieuwe
bedrijven op projectlocaties; deze worden aangewezen en ingericht volgens daarvoor
opgestelde criteria.
We zijn niet tevreden met de huidige waterkwaliteit en -kwantiteit in grote delen van Noord-Holland. Op veel plaatsen zijn er problemen met de kwaliteit van het oppervlaktewater. Door gebrek aan waterberging ontstaan in natte perioden problemen met wateroverlast terwijl in droge perioden juist kwalitatief minder goed 'gebiedsvreemd' water moet worden binnengelaten. Nog te vaak worden daarbij de belangen van landschap en natuur te veel uit het oog verloren. Om deze problemen op te lossen, is duurzaam waterbeheer, o.a. flexibel peilbeheer geboden. De waterschappen, verantwoordelijk voor de peilstanden, moeten in hun werkzaamheden voortaan duidelijk de belangen van natuur en milieu meewegen. Wij gaan toetsen of dit ook gebeurt.
Externe veiligheid
Veiligheid en gezondheid hebben na de rampen in Enschede en Volendam een
andere dimensie gekregen en staan hoog op de agenda.
Vooruitlopend op toekomstige Europese regelgeving gaan wij de veiligheidsrisico's
waaraan de Noord-Hollanders bloot zijn gesteld in kaart brengen. We gaan deze
'risicokaarten' openbaar maken, o.a. via de provinciale website op internet.
Zo kan iedereen voor zijn (of haar) directe omgeving de externe risico's en
de invloed daarvan opvragen. Inzicht is noodzakelijk om gerichte maatregelen
te nemen om de externe veiligheid te waarborgen. We gaan de veiligheidsrisico's
ook nadrukkelijk afwegen in de ruimtelijke ordening.
De provincie is vanaf 1 maart 2002 bevoegd gezag voor de elf vuurwerkopslagplaatsen
in Noord-Holland en de afgifte van vergunningen voor vuurwerk bij evenementen.
Wat de opslag gevaarlijke stoffen betreft zullen we bestaande opslagsituaties
verbeteren en streng toezien op de handhaving
Leefbaarheid
Geluid, stof en geur hebben grote invloed op de (beleving van) de woonomgeving
en kunnen ook gezondheidsrisico's inhouden. Recent onderzoek langs provinciale
wegen heeft aangetoond dat de geluidsbelasting door het wegverkeer in vijf jaar
tijd met tenminste 10 procent is toegenomen.Wij vinden een verdere groei in
dit tempo niet gewenst. Daarom starten wij een voor twee jaar een proefproject
in vier stiltegebieden: Eilandspolder, Grootslag-West, Vechtplassen en -polders
en het Zwanenwater. We zullen controleren of deze gebieden stil blijven of worden.
Samenwerking
Milieu is grensoverschrijdend en overstijgt de provincie Noord-Holland.
Daarom pakken wij vooral zaken op die wij kunnen beïnvloeden en realiseren.
De kracht van ons milieubeleid schuilt in het sluiten van bondgenootschappen
met landelijke, regionale en lokale partners (gemeenten, bedrijfsleven en maatschappelijke
organisaties) om gezamenlijk resultaten te boeken.
Vervolg
Gedeputeerde Staten willen na advies van de statencommissie Milieu, Water
en Groen op 27 februari 2002 maatschappelijke organisaties en geïntereseerde
Noord-Hollanders actief bij de meningsvorming betrekken. Uiteindelijk zullen
Provinciale Staten dit najaar het Provinciaal Milieubleleidsplan 2002-2006 definitief
vaststellen. Het PMP wordt dan 'doorvertaald' in provinciale streekplannen en
het waterhuishoudingsplan.
U kunt het ontwerp Provinciaal Milieubeleidsplan 2002-2006 vanaf 16 januari opvragen via de internetsite: klikken op "beleidsvelden" en daarna "milieu".
Inlichtingen : Pieterjan van der Hulst, afdeling Economie, Landbouw en Milieu, tel. (023) 514 46 79
Overzicht nieuwe actieonderwerpen
Algemeen |
Een structurele ontwikkeling van de Milieumonitor. |
4. Energie, klimaat en grondstoffen |
4.1 Klimaat en energie |
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2 Duurzaam ondernemen |
|
|
|
4.3 Duurzame mobiliteit |
|
|
|
|
|
4.4 Afval |
|
|
|
|
5. Waterbeheer en ruimtelijke kwaliteit |
5.1 Duurzaam waterbeheer |
|
|
|
|
|
|
5.2 Versterken milieukwaliteit bodem |
|
|
|
|
5.3 Versterken milieukwaliteit lucht |
|
|
|
|
5.4 Natuur- en landschapskwaliteit |
|
|
|
6. Duurzame landbouw |
6.3 Bollenteelt |
|
|
|
6.4 Glastuinbouw |
|
|
|
7. Veiligheid en leefbaarheid |
7.1 Externe veiligheid |
|
|
|
|
|
7.2 Kustverdediging |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.4 Geluidhinder |
|
|
|
|
|
|
* Deze vier acties zijn afkomstig uit het actieprogramma korte termijn voor milieu en verkeer. (Bron: Prov. NH)