Cultuur, Sport & Recreatie: 20 juni 2014 Testen vaarpadplan Westelijke Staande Mastroute op 26 juni, 29 juni 2014 en 1 juli 2014
Bron: Prov. N-H - Op donderdag 26 juni, zondag 29 juni 2014 en dinsdag 1 juli 2014 testen provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat het vaarpadplan Westelijke Staande Mastroute. Hierbij wordt de haalbaarheid en de effecten van nieuwe brugbedientijden volgens een 'vaarpadplan' getoetst. De verwachting is dat het vaarpadplan ervoor zorgt dat de route efficiënter en sneller afgelegd kan worden, namelijk in 4,5 uur in plaats van de huidige 9 uur. Daarnaast wordt gekeken wat de effecten van het vaarpadplan zijn voor het overige vaar- en wegverkeer.
Vaarpadplan
Tijdens de testdagen zijn de openingstijden van de bruggen en sluis op het traject van de Westelijke Staande Mastroute op het vaarpadplan afgestemd. De tijden zijn zo gekozen dat ze zorgen voor een 'ideale doorvaart', een soort groene golf voor de scheepvaart. Hierdoor kan de afstand efficiënter en sneller worden afgelegd. Een aantal schepen vaart het vaarpad van Noord vanaf de brug Zijkanaal C (A9) naar Zuid, naar de Kaagbrug (A44) en anderen van Zuid naar Noord.
Gewijzigde openingstijden
Tijdens de pilot gaat de brug Zijkanaal C (A9) open om:
10.00 uur, 14.30 uur en 20.00 uur.
De Kaagbrug (A44) gaat op 26 juni 2014 en 1 juli 2014 open om:
- ↑ ↓ 05.58 en 06.28
- ↑ 09.58 ↓ 10.28
- ↑ 13.28 ↓ 14.28
- ↑ 20.28 ↓ 20.58
En op zondag 29 juni 2014 om:
- ↑ 09.58 ↓ 10.28
- ↑ 13.28 ↓ 14.28
- ↑ 20.28 ↓ 20.58
(↑ = doorvaart naar het Noorden/ ↓ = doorvaart naar het zuiden)
Doel van de pilot vaarpadplan
Het doel van de pilot vaarpadplan is om te kijken of de voorgestelde vaarpadplanning haalbaar is en wat de effecten hiervan zijn voor de scheepvaart en het wegverkeer. De ervaringen van de deelnemers, maar ook van de brug- en sluisbedienaren en de gevolgen voor het wegverkeer worden geïnventariseerd en meegenomen bij het ontwikkelen van een definitief vaarpadplan en een nieuw brugbedieningsbesluit.
Andere bruggen en sluizen op het traject
De andere bruggen en sluizen op het traject worden voor de deelnemers aan de test geopend wanneer zij bij een brug/sluis aankomen. Voor de andere vaarweggebruikers worden de bruggen en sluizen op de gebruikelijke wijze bediend.
Project Blauwe Golf
De pilot vaarpadplan is een onderdeel van het project Blauwe Golf waarin de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, ProRail, Waternet (gemeente Amsterdam) en de gemeente Zaanstad deelnemen. Het doel van het project Blauwe Golf is te zorgen voor een betere doorstroming op het water en de weg. Het project Blauwe Golf is een onderdeel van het Rijksprogramma Beter Benutten, dat tot doel heeft de vaarwegen, wegen en spoorwegen beter te benutten.
Overig nieuws van vandaag
- Den Helder gaat voor een mooie zomer met schone stranden
- Groots openingsweekeinde in de Beatrixstraat (Den Helder) op zaterdag 28 juni 2014
- Den Helder: Coalitieakkoord met 6 partijen rond
- Den Helder maakt 12 keer per jaar crossen mogelijk
- Informatieavond Windpark Wieringermeer op 3 juli 2014 in Wieringerwerf
- ROC Kop van Noord-Holland: Maritieme hoogspanningscursus gecertificeerd
- Notitie reikwijdte en detailniveau milieueffectrapportage voor de herstructurering Windenergie op land
- Testen vaarpadplan Westelijke Staande Mastroute op 26 juni, 29 juni 2014 en 1 juli 2014
- Ontwerp bestemmingsplan Oudeschild ter inzage