Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Cultuur, Sport & Recreatie : 09 Maart 2005 Analyse van de sectoren toerisme, recreatie en horeca in de regio Noordwest-Holland

De Kamer van Koophandel Noordwest Holland heeft een actieve rol ten aanzien van de sectoren toerisme, recreatie en horeca.

De Kamer richt zich daarbij niet alleen op de directe ondersteuning van ondernemers met informatie en advies, maar houdt zich ook bezig met de ontwikkelingen die de sector op de langere termijn zullen beinvloeden. Vanuit die actieve rol heeft de Kamer behoefte aan een heldere inventarisatie van de sectoren toerisme, recreatie en horeca. Deze inventarisatie moet de knelpunten in de sectoren inzichtelijk maken en moet een duidelijk beeld schetsen van de rol die de verschillende organisaties in de sector spelen met betrekking tot deze knelpunten.

Het doel van de inventarisatie is tweeledig. De externe doelstelling is het opsporen van de knelpunten in de sector en het ontwikkelen van oplossingsrichtingen om deze knelpunten op te lossen. De interne doestelling is om met de verworven inzichten een beleidsvisie te formuleren voor de activiteiten van de Kamer van Koophandel Noordwest Holland in de komende jaren.

In deze bondige rapportage treft u allereerst een uiteenzetting aan over de aanpak van de inventarisatie. Deze aanpak bestaat uit drie delen: desk research, onderzoek bij ondernemers en onderzoek bij organisaties die betrokken zijn bij de sector. In drie hoofdstukken worden de resultaten van deze drie delen samengevat. Tot slot zijn in de hoofdstukken 5 en 6 op basis van de gevonden resultaten conclusies en aanbevelingen in deze rapportageopgenomen.

Het rapport is te downloaden via www.kvk.nl

Conclusies

Op basis van de verzamelde gegevens kunnen samenvattend de volgende conclusies worden getrokken:

Economische situatie

De economische recessie heeft de sector niet onberoerd gelaten: de resultaten staan onder druk. Het regionale beeld wijkt hierbij niet sterk af van het landelijke beeld. Toch gaat het in de meeste deelsectoren economisch niet slecht, met uitzondering van de horeca. In de horeca staan de resultaten sterker onder druk en neemt het aantal bedrijven af.

De bedrijven die actief zijn in recreatie, toerisme en horeca zijn over het algemeen klein. Rekening houdend met een uitgesproken seizoenspatroon in de meeste bedrijven, betekent dit dat de bedrijfstak een specifiek ritme kent: zeer druk in de zomer, druk in de schouderseizoenen en relatief rustig in de winter. Gezien de omvang van de bedrijven kan geconcludeerd worden dat de ondernemers dit ritme opvangen met seizoenskrachten. Hierdoor blijft de werkdruk voor de ondernemers gedurende het hele jaar min of meer gelijk. In de relatief rustige tijden moet immers onderhoud en vernieuwing plaatsvinden.

Hierdoor is er bij de kleinere ondernemers weinig tijd en energie over om zich intensief in te zetten voor aanvullende activiteiten.

Relatie tussen gemeente en ondernemers

Deze relatie loopt stroef. Gebrek aan kennis over procedures, belangen, werkprocessen en behoeften zijn hier de oorzaak van. Het gevolg daarvan is dat beide partijen niet communiceren op een manier die de andere partij verwacht. Een ander gevolg is dat de werkprocessen niet op elkaar aansluiten, hetgeen tot veel irritatie en frustratie leidt. De beleidsontwikkeling voor toerisme en recreatie komt bij de gemeenten goed op gang. De ondernemers geven over het algemeen aan een actievere rol van de gemeenten te verwachten voor wat betreft toerisme en recreatie. De besteding van toeristenbelasting is hierbij een heet hangijzer.

Kwaliteit, productontwikkeling en infrastructuur

Alle betrokkenen geven aan dat ze zich zorgen maken over de kwaliteit van het geboden product. Voorbeelden daarvan zijn: verouderde verblijfsaccommodatie, ongastvrije houding van het personeel in de sector en een toenemende eenvormigheid in de horeca en in de verblijfsaccommodatie.

Daarnaast wordt aangegeven dat de toeristische infrastructuur verbeterd moet worden: veel gebieden zijn niet goed ontsloten voor autoverkeer of openbaar vervoer. Een uitbreiding van fiets- en wandelroutes wordt noodzakelijk geacht.

Samenwerking, coördinatie, versnippering

Een veel gehoorde wens is: goede samenwerking. Opvallend is dat er veel samengewerkt wordt: er zijn tientallen samenwerkingsverbanden in de regio. Deze zijn echter ofwel erg klein van omvang zoals vele lokale samenwerkingsverbanden, ofwel erg breed zoals het Toeristisch Platform. De samenwerkingsverbanden onderling communiceren niet of stemmen de activiteiten onderling niet af. Het resultaat hiervan is een diffuus beeld waar niemand tevreden over is. De `netwerk'-functie van de samenwerkingsverbanden is hierop een uitzondering; het feit dat men elkaar ontmoet en nieuws of kennis uitwisselt wordt gewaardeerd. Concrete resultaten leveren de meeste samenwerkingsverbanden echter vaak niet op. Daarnaast zijn de organisaties die de ondernemers direct diensten verlenen, zoals bijvoorbeeld de brancheorganisaties en de Kamer van Koophandel op twee sterk verschillende terreinen bezig: enerzijds de individuele ondersteuning van ondernemers bij de bedrijfsvoering, anderzijds de collectieve belangenbehartiging of ­bevordering. De breedte van het spectrum van deze werkzaamheden gecombineerd met de krappe bezetting bij deze organisaties dwingt tot het maken van keuzes.

De brancheorganisaties zijn specialisten op het terrein van de individuele bedrijven die zij ondersteunen: (dag-)recreatie, horeca en watersport. Er zijn echter ook overlappende terreinen waarop de brancheorganisaties actief zijn. Deze overlappingen zijn concreet bij de collectieve belangenbehartiging en bij de grotere ondernemers, waar meerdere specialistische activiteiten in één bedrijf verenigd zijn. Voorbeelden hiervan zijn: grote recreatiebedrijven met professionele horeca en jachthavens met verblijfsaccommodatie en horeca. De activiteiten van de brancheorganisaties en bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel op deze overlappende werkgebieden worden vaak als inefficiënt en versnipperd ervaren door ondernemers, overheden en belanghebbende organisaties.

Promotie en verkoop

De lokale, regionale, provinciale, interprovinciale en landelijke promotieorganisaties zijn actief in en voor de regio Noordwest-Holland. Ieder heeft daarin een eigen specialisatie en een eigen financieringsstructuur. Gemeenschappelijk kenmerk is dat ze allen ook financiering vanuit de ondernemers nodig hebben; ze concurreren met elkaar om de promotie-euro die de ondernemer beschikbaar heeft.

De samenwerking tussen deze organisaties is minimaal; er is zelfs sprake van een sterk concurrerende opstelling. Ondernemers, overheden en belanghebbende organisaties ervaren deze situatie als suboptimaal.

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

Natuurwegwijzer
dé site voor buiten-activiteiten in de provincie Noord-Holland, ontdek met de mooiste fiets- of wandelroutes, excursies, speelplekken en natuur-gebieden www.natuurwegwijzer.nl

Toerisme in Noord-Holland

Dierentuin Anna Paulowna