Algemeen: 15 februari 2013 Gemeente Texel voorbereid op de toekomst
De uitdaging voor Texel is bestuurlijk zelfstandig blijven terwijl het takenpakket groter en zwaarder wordt ten opzichte van beschikbare financiële middelen. In de ontwikkeling naar een compacte slagvaardige regiegemeente is ook een aanpassing in de organisatiestructuur noodzakelijk.
Vanaf 1 maart 2013 wordt gewerkt vanuit een vereenvoudigde structuur met één managementlaag, drie teams gericht op de gemeentelijk dienstverlenende taken en drie ondersteunende teams. Deze ontwikkeling vraagt om een nieuwe manier van werken. Hiervoor start binnenkort de werving voor een viertal nieuwe managers.
Het nieuwe werken
Het werken bij de gemeente, bij de overheid, verandert. Deze omslag vindt momenteel in heel Nederland plaats op alle overheidsniveaus. De overheid verandert van een beheer naar regieorganisatie, waardoor sneller ingespeeld kan worden op veranderingen in de samenleving en meer samengewerkt wordt met lokale en regionale partners. Kennis wordt breder gedeeld, kosten bespaard en kwetsbaarheid verminderd. Ook digitalisering heeft een andere manier van werken mogelijk gemaakt die tijd en plaats onafhankelijk is. Platte organisaties met minder hiërarchische lijnen en meer eigen verantwoordelijkheid voor medewerkers.
Gemeente Texel bevindt zich momenteel midden in deze organisatieontwikkeling, onder de noemer 'Zelf aan het stuur'. Dit credo refereert aan de interne ontwikkeling naar het 'nieuwe werken', het worden van een compacte regiegemeente en het behoud van de autonomie van het eiland Texel. Door deze ontwikkeling is, onder aanvoering van de gemeentesecretaris / algemeen directeur, het aantal leidinggevenden binnen de gemeente teruggebracht van oorspronkelijk twintig naar zes personen. Voor voormalige leidinggevenden geldt dat zij de komende tijd zorgvuldig worden begeleid in het vinden van nieuw werk. Dit gaat volgens het Sociaal Statuut dat afgesproken is met de bonden / werknemersorganisatie.
Gemeentewinkel
De nieuwe structuur binnen de gemeente Texel zet de klant centraal. De dienstverlening van de gemeente Texel wordt binnen de nieuwe organisatiestructuur nog meer in het hart van de organisatie gepositioneerd.
Doel is om zoveel mogelijk klantencontacten in de gemeentewinkel direct af te handelen. Zowel de gebruikelijke zaken, als het aanvragen van een paspoort of Texelvignet, maar ook meldingen in de openbare ruimte of een eenvoudig af te handelen subsidieverzoek of vergunningaanvraag. (Bron: Gemeente Texel)
Overig nieuws van vandaag
- Bestemmingsplan Willemsoord aangenomen door raad van Den Helder - Wonen volledig uitgesloten
- Skipiste letterlijk en figuurlijk hoogtepunt van Lentetuin Breezand 2013
- Provincie Noord-Holland vraagt aanpassing bestemmingsplan buitengebied Texel
- Samenwerking cultuurtoeristisch programma Westfriese Omringdijk voortgezet
- Nationale Postcode Loterij steunt Vismigratierivier Afsluitdijk
- Wmo-adviesraad Schagen zoekt nieuwe leden
- Geharmoniseerde tarieven onroerende zaakbelasting (OZB) 2013 vastgesteld voor Schagen
- Gemeente Texel voorbereid op de toekomst