Algemeen : 18 September 2001 Scholen zijn nog geen professionelen bedrijven
Den Haag - Onbevoegde leerkrachten, verouderde taal en rekenmethodes, kappotte computers. Veel scholen zijn slecht uitgerust als het gaat om materiaal en personeel. Dat leidt steeds vaker tot conflicten met ouders. "De school is nog lang geen professioneel, modern bedrijf", concludeert het onderzoeksinstituut Nyfer in een rapport dat gisteren in Den Haag is gepresenteerd.
Het onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van werkgevers, werknemers en schoolleiders in het onderwijs. Onder leiding van Nyfer-directeur E. Bomhoff is gekeken in hoeverre scholen functioneren als professionele organisaties. Door de komst van veel allochtone kinderen met taalachterstand kan een docent zich vaak niet aan zijn normale lesprogramma houden. Scholen die deze problemen willen oplossen door bijvoorbeeld onderwijsassistenten voor de klas te zetten, hebben vaak maar geld voor tijdelijke krachten die slecht betaald worden. Volgens Bomhoff is er dus maar een oplossing "de salaris van de docenten moeten omhoog, zodat het beroep aantrekkelijk wordt voor studenten."