Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Verkeer & Vervoer: 17 november 2017 Provincie Noord-Holland wil bruggen goedkoper, slimmer én duurzamer gaan bouwen

Provincie Noord-Holland logoBron: Prov. N-H - Goedkoper, flinke CO2-reductie, een kortere bouwtijd, minder verkeershinder én duurzamer. Het lijkt allemaal mogelijk als beweegbare bruggen in de toekomst worden gebouwd volgens het 'IFD-principe', een vorm van bouwen waarbij de delen van de brug gestandaardiseerd worden.

Dat is het resultaat van het onderzoek dat het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in opdracht van de provincie Noord-Holland uitvoerde.

IFD staat voor Industrieel, Flexibel, Demontabel. Bij dit principe worden bruggen met gestandaardiseerde brugelementen gebouwd. Deze elementen zijn fabrieksmatig geproduceerd, passen precies in elkaar, kunnen snel aangebracht worden én zijn geschikt voor hergebruik. Een beetje zoals bouwen met Lego, waar alles mooi op en in elkaar past. Het betekent zeker niet dat alle bruggen er hetzelfde uit gaan zien; de vorm van de brug zal altijd ontworpen worden passend bij de locatie en functionaliteit van de brug.

Volgens het EIB-rapport 'Bouwstenen voor beweegbare bruggen; verkenning maatschappelijke kosten en baten' biedt IFD-bouw vele voordelen. Niet alleen kan tot 15% worden bespaard op de bouw- en onderhoudskosten van bruggen, ook de bouwtijd en de verkeershinder kunnen sterk worden beperkt. Bovendien vallen de CO2-emissies lager uit in vergelijking met de bestaande werkwijzen. IFD maakt het mogelijk brugelementen opnieuw te gebruiken. Het rapport is waardevol, want de komende decennia moeten er in Nederland duizenden beweegbare bruggen vervangen of gerenoveerd worden.

Het is wel belangrijk dat veel wegbeheerders volgens dit principe gaan bouwen, zodat de brugelementen in groten getale geproduceerd kunnen worden.

Landelijke normen

De komende tijd stelt NEN, samen met de provincie Noord-Holland en tal van andere partijen, landelijke normen op voor IFD-bouw van bruggen. Deze normen vormen de basis voor het aanbesteden en bouwen van beweegbare bruggen. Het streven is om de nieuwe normen in 2018 gereed te hebben en in 2020 de eerste IFD-bruggen aan te besteden en te bouwen. Verder onderzoekt zij welke bruggen in Noord-Holland in aanmerking komen voor IFD-bouw.

Samenwerking

Het initiatief om de mogelijkheden voor IFD-bouw te laten onderzoeken heeft de provincie samen met andere wegbeheerders, ingenieursbureaus, bruggenbouwers en bouwbedrijven genomen.

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl