Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Verkeer & Vervoer: 14 december 2016 Den Helder: Verkeersmaatregelen herinrichting Stationsvoorplein

Gemeente Den Helder logoBron: Gemeente Den Helder - In januari 2017 start de herinrichting van het Stationsvoorplein. Het gebied tussen station, park, watertoren en Beatrixstraat wordt groener, logischer en aantrekkelijker om te verblijven. Voor voetgangers en fietsers komt meer ruimte.

Motorvoertuigen krijgen wat minder vrij baan. Dit alles zonder tekort te doen aan verkeersveiligheid en doorstroming.

Om dit mogelijk te maken heeft het college van B&W een aantal verkeersbesluiten genomen. Deze liggen vanaf deze week ter inzage. De verkeersbesluiten en de tekening Verkeersmaatregelen Stationsvoorplein zijn in te zien op www.officielebekendmakingen.nl

Op de website van Zeestad kunt u een filmpje bekijken www.zeestad.nl/ontwikkeling/stationslocatie van hoe het gebied eruit komt te zien.

Meer ruimte voor voetgangers en langzaam verkeer

De manier waarop de Beatrixstraat is ingericht, wordt doorgetrokken tot aan de watertoren. Dit gebied, dat aansluit op het Stadspark, wordt uitsluitend bestemd voor voetgangers en fietsers. Tussen dit gebied en het plein voor het station komen de rijbanen voor het gemotoriseerd verkeer.

Fietsroute langs Stadspark Julianaplein

Het autoverkeer aan de oostzijde van het stadspark (bij Rialto) op het Julianaplein wordt beperkt. Doel is een aantrekkelijke fietsroute langs het Stadspark tot aan de Zeedijk te maken. De rijbaan wordt hier veranderd in een (brom)fietspad. Bedrijven en woningen aan deze kant blijven bereikbaar voor bestemmingsverkeer. Expeditie-verkeer is hier toegestaan tijdens beperkte uren, net als in de rest van het centrum. Taxi's hebben altijd toegang. De noord- en westkant van het stadspark, met parkeervakken, blijven beschikbaar voor alle andere motorvoertuigen.

Aanpassen zebrapaden

De oversteekbaarheid van de rijwegen voor het station is heel belangrijk.

Uiteraard wat betreft veiligheid, maar ook als warm welkom in de stad. Daarom wordt de ligging van enkele zebrapaden aangepast, zodat er logische routes ontstaan bij de watertoren, naar het park en richting de Beatrixstraat.

Taxi- en touringcars

Na het stationsvoorplein wordt ook de Boerhaavestraat opnieuw ingericht. Dat wordt weer een woonstraat zonder taxistandplaatsen. Deze verhuizen namelijk naar de voorzijde van het NS-station. De opstelplaats voor touringcars die nu voor het station is gelegen, gaat naar de overzijde van de weg.

Ruimte voor bussen

Door het verschuiven van gedeelten van de Middenweg en Parallelweg vermindert bij het busstation de manoeuvreerruimte voor bussen. Daarom krijgt het (bus)verkeer vanaf het busstation voorrang op het verkeer op de oostelijke rijbaan van de Parallelweg (aan de kant van ING). Dit is nodig vanuit het oogpunt van veiligheid en de vlotte doorstroming van het busverkeer.

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl