Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Verkeer & Vervoer: 26 september 2012 Hollands Kroon laat inkomenstoets bij Wmo-vervoer vervallen

Bij het beoordelen van aanvragen om een Wmo-vervoersbudget kijkt gemeente Hollands Kroon niet langer naar de eigen draagkracht op basis van het inkomen. Alle aanvragen die in 2012 uitsluitend zijn afgewezen op het (verzamel)inkomen, zullen de komende weken opnieuw worden beoordeeld.

Betrokkenen krijgen automatisch bericht van de gemeente.

Het college van B&W heeft besloten niet langer een proefproces af te wachten om het Wmo-vervoersbeleid te wijzigen. Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft de Tweede Kamer een brief gestuurd. Daarin werd duidelijk dat gemeenten alleen draagkracht op basis van inkomen in de besluitvorming mogen toepassen als dit in het voordeel van burgers is. Hollands Kroon past het gemeentelijk Wmo-beleid daarop aan.

Toekenning vervoersbudget

De voorlopige keuze van Hollands Kroon was met eigen draagkracht rekening te houden bij toekenning van een Wmo-vervoersbudget. Met het aangepaste Wmo beleid kwamen personen boven de inkomensgrens van het CAK alleen in aanmerking voor een vervoersbudget als de eigen draagkracht ontoereikend is. Dit gaf de gemeente financiële ruimte om voor burgers een meer sociaal beleid te kunnen voeren. De systematiek van het CAK om aan iedereen op dezelfde voet een eigen bijdrage te vragen voor een individuele Wmo-voorziening, is namelijk nadelig voor mensen met een inkomen onder de CAK-norm. De maximale grens voor een eigen bijdrage op individuele voorzieningen wordt door het rijk bepaald, de ondergrens door de gemeente.

De eigen bijdrage wordt door het CAK opgelegd.

Belbus

De gemeente is verantwoordelijk voor compensatie van vervoer voor mensen met een sociaal medische beperking. Dat kan door individuele voorzieningen, maar ook door het inzetten van algemene voorzieningen. In april 2012 besloot gemeente in Hollands Kroon in te stemmen met een pilot Belbus. Deze voorziening wordt opgezet voor verbetering van de leefbaarheid in Hollands Kroon.

De Belbus verzorgt vervoer van deur tot deur. Daarmee is een vervoersvorm in Hollands Kroon waarvan iedereen gebruik kan maken, ook inwoners met een beperking. De Belbus is dan ook met ingang van 1 januari 2012 2013 aangewezen als algemene voorziening. Dit betekent dat vanaf 2013 een individueel Wmo- vervoersbudget nog slechts in zeer bijzondere gevallen zal worden toegekend. Iedereen die nu een vervoersbudget heeft, krijgt hierover voor 1 januari 2013 schriftelijk bericht.

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl