Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Verkeer & Vervoer: 19 september 2012 Noodaanlanding TESO boot gaat door

Rijkswaterstaat vervangt de lange pontfuik in de veerhaven van Den Helder. Op 16 augustus 2012 is deze opdracht gegund aan aannemersbedrijf van den Biggelaar. In de opdracht wordt ook de aanleg van een noodaanlanding voor de veerboot in Den Helder meegenomen.

De gemeente Texel, TESO (Texels Eigen Stoomboot Onderneming) en de Veiligheidsregio hebben zich sterk gemaakt voor een extra voorziening in Den Helder, een zogenoemde noodaanlanding. In het geval dat de veerhaven niet gebruikt kan worden, kan de veerboot hier personen en voertuigen laden en lossen. Rijkswaterstaat heeft de noodaanlanding meegenomen in de aanbesteding voor het vervangen van de lange pontfuik te Den Helder. Gezien de uitkomst van de aanbesteding en de toezegging van de gemeente Texel dat zij garant staat voor de onverhoopte meerkosten, past de aanbieding voor de noodaanlanding binnen het budget.

De realisatie van een nieuwe noodaanlanding wordt hiermee een feit. Francine Giskes, Burgemeester van Texel: "Het is gelukt! Door de goede samenwerking tussen TESO, de gemeente Texel, de Koninklijke Marine en Rijkswaterstaat is de realisatie van de noodaanlanding in de Marinehaven van Den Helder mogelijk geworden. Dit is voor Texel een essentiële verbetering van de bereikbaarheid."

Noodaanlanding

De nieuwe noodaanlanding wordt gerealiseerd naast de veerhaven in de Marinehaven te Den Helder. De noodaanlanding wordt de afmeervoorziening bij calamiteiten in de veerhaven. In noodgevallen moeten brandweer en ambulancedienst te allen tijde verzekerd zijn van een verbinding van en naar het eiland. Dat geldt ook voor de bevoorrading van het eiland bij bijvoorbeeld een defect van een aanlandingsbrug.

In de huidige situatie kan de veerboot aanleggen aan de calamiteitensteiger in de Marinehaven. Momenteel biedt deze locatie echter alleen de mogelijkheid om passagiers aan en van boord te laten gaan. De realisatie van de nieuwe noodaanlanding maakt ook het laden en lossen van voertuigen mogelijk.

Rijkswaterstaat zorgt ervoor dat de werkzaamheden voor de noodaanlanding worden meegenomen bij de werkzaamheden aan de lange pontfuik in de veerhaven van Den Helder. In de eerste helft van 2013 start Rijkswaterstaat met de renovatie van de lange pontfuik en de bouw van de noodaanlanding in Den Helder.

Pontfuik Den Helder

De lange pontfuik in de veerhaven van Den Helder moet vervangen worden. Deze constructie geleidt de veerboot naar de aanlandingsvoorziening en is aan het eind van zijn levensduur. De nieuwe lange pontfuik lijkt sterk op de pontfuik aan de Texelse zijde. Begin 2013 kan Rijkswaterstaat meer duidelijkheid geven over de startdatum van de werkzaamheden rondom de pontfuik en de noodaanlanding starten en op welke wijze dat gebeurt. Tijdens de sloop van de oude pontfuik en de bouw van de nieuwe lange pontfuik blijft de veerdienst tussen Den Helder en Texel ongewijzigd. De veerboot vaart volgens de normale dienstregeling en maakt gebruik van de voorzieningen in de veerhaven Den Helder. De nieuwe lange pontfuik zal eind 2013 gereed zijn. (Bron: Gemeente Texel)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl