Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Verkeer & Vervoer: 01 maart 2012 Gemeente Hollands Kroon zoekt afbakening vervoersbudget

Gemeente Hollands Kroon handhaaft vooralsnog het Wmo-beleid voor het verstrekken van een vervoersbudget. Hierbij hanteert de gemeente een inkomensgrens. Dit is in tegenspraak met de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep dat gemeenten bij uitvoering van de Wmo geen inkomenspolitiek mogen voeren. Om de grens van de gemeentelijke mogelijkheden duidelijk te krijgen bij het toekennen van een vervoersbudget, wil de gemeente samen met een cliënt een juridische procedure starten. De gemeente vindt het belangrijk om kwetsbaren te ontzien en naar de geest van de Wmo alleen de meer draagkrachtigen in vervoerskosten te laten bijdragen naar hun mogelijkheden.

Maatwerk voor hogere inkomens

Inwoners met een beperking hebben als compensatie voor hun vervoersvraag door die beperking recht op een vervoersbudget. In het najaar van 2011 werd duidelijk dat binnen de Wmo maatwerk steeds meer de norm wordt. Algemene uitsluitingen op basis van inkomen worden door de Centrale Raad voor Beroep niet meer toegestaan waar het om de Wmo-compensatieplicht gaat. Daarom heeft Hollands Kroon het nieuwe beleid over het vervoersbudget per 1 januari 2012 aangepast, met als leidraad dat de groep financieel sociaal zwakkeren en kwetsbaren worden ontzien en de gemeente een sociaal rechtvaardig beleid voert.

Omdat het nieuwe gemeentelijk beleid in tegenspraak lijkt met de nieuwste jurisprudentie, kan de gemeente zich voorstellen dat cliënten met een beëindiging of afwijzing van het vervoersbudget zich onterecht behandeld kunnen voelen. Daarom krijgen de klanten van wie het vervoersbudget per 1 januari 2012 is beëindigd binnen twee weken een brief van de gemeente. Als inwoners kunnen aantonen dat hun beperking extra kosten met zich meebrengt en dat een Wmo-vervoersbudget toch nodig is, ontvangen zij met terugwerkende kracht tot 1 januari 2012 alsnog een vervoersbudget. Ook de cliënten die op basis van hun inkomen een afwijzing kregen, kunnen opnieuw een aanvraag doen.

Inkomensgrens

De gemeente haakt aan bij de grens die het CAK (Centraal Administratiekantoor AWBZ) hanteert voor het doorberekenen van eigen bijdragen voor individuele voorzieningen. De grens waarbij het inkomensdeel de hoogte van de (minimale) eigen bijdrage beïnvloedt, heeft Hollands Kroon als inkomensgrens aangehouden. Hierbij vindt Hollands Kroon dat boven die inkomensgrens alle - niet verzekerbare - kosten voor vervoer zelf betaald kunnen worden. Sinds 1 januari 2012 komen personen boven de inkomensgrens alleen in aanmerking voor een vervoersbudget als de eigen draagkracht ontoereikend is. Dit moet door de cliënt zelf worden aangetoond. Dit kan betekenen dat inwoners met een verzamelinkomen boven de inkomensgrens in bijzondere gevallen ook voor een vervoersbudget in aanmerking komen. De maximale hoogte van het vervoersbudget wordt dan echter naast andere (eigen) mogelijkheden afgestemd op de financiële draagkracht.

Uitspraken van VNG en CRvB

Op 18 januari 2012 heeft de CRvB (Centrale Raad van Beroep) uitgesproken dat gemeenten bij uitvoering van de Wmo geen inkomenspolitiek mogen voeren.

Het stellen van een inkomensgrens als enige afwijzingsgrond wordt als inkomenspolitiek aangemerkt. Op basis van deze uitspraak van de CRvB startte gemeente Hollands Kroon een onderzoek naar het gemeentelijk beleid over het vervoersbudget. Omdat deze kwestie in meerdere gemeenten speelt, heeft de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) in hun ledenbrief gemeenten verder geïnformeerd. Op basis van deze informatie en het gegeven dat Hollands Kroon voor belanghebbenden met een inkomen boven de gestelde grens individueel toetst en maatwerk levert, is Hollands Kroon van mening dat het gevoerde beleid correct is.

Samen de grens zoeken

Gemeente Hollands Kroon wil zich kwetsbaar opstellen om het ingezette beleid te toetsen. Daarom zal met een cliënt die op basis van het huidige beleid in bezwaar gaat en vervolgens beroep aantekent, worden afgesproken dat de uiteindelijke proceskosten ongeacht de uitkomst voor rekening van de gemeente zullen zijn. Ook zal juridische hulp worden geboden.

Voorgeschiedenis

De gemeenten Anna Paulowna, Niedorp, Wieringen en Wieringermeer stelden sinds 1 juli 2011 een inkomensgrens aan de toekenning van een Wmo-budget voor vervoerskosten. Voor cliënten waaraan al een vervoersbudget was toegekend in 2011, hielden de gemeenten een overgangsperiode aan tot 1 januari 2012. Aanleiding voor de invoering van de inkomensgrens bij het toekennen van het vervoersbudget waren de afnemende financiële middelen voor gemeenten als gevolg van gevoerd rijksbeleid. Het was daardoor noodzakelijk voor de gemeenten om op alle beleidsterreinen te zoeken naar mogelijkheden om tot een sluitende begroting te komen.

In 2012 stelde Hollands Kroon als nieuwe fusiegemeente een nieuwe Wmo verordening vast. Daarin werd de inkomensgrens omgekeerd, waardoor lage inkomensgroepen voor het krijgen van een vervoersbudget aan minder regels zijn gebonden. Hogere inkomens daarentegen moeten hun extra vervoersbehoefte echt kunnen aantonen. De gemeente baseerde zich daarbij op in de meeste andere gemeenten toegepast beleid en de daarover tot dan bekende jurisprudentie.

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl