Verkeer & Vervoer : 07 december 2009 KvK: Sluiting Den Helder Airport onacceptabel
De Kamer van Koophandel Noordwest-Holland vindt het onacceptabel dat de vliegbewegingen van Den Helder Airport nu weer onderwerp van discussie zijn. Daarbij wijst de Kamer op de grote gevolgen voor de economie van Noordwest-Holland als Den Helder Airport medio december de vluchten moet staken. Den Helder Airport maakt integraal onderdeel uit van de offshore infrastructuur van Nederland en is van fundamenteel belang voor de offshore bedrijven die in Noordwest-Holland, en soms daarbuiten, gevestigd zijn. Juist de offshore olie en gas sector heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld in Den Helder en de regio en biedt uitstekende kansen voor de ontwikkeling in de toekomst. De gevolgen voor de werkgelegenheid van de sluiting van Den Helder Airport gaan verder dan de directe effecten op de luchthaven en moeten ook op de langere termijn bezien worden.
Het aantal vliegbewegingen vanaf Den Helder Airport is de laatste jaren weliswaar gegroeid, het totaal aantal vliegbewegingen (Defensie en Civiel) vanaf Maritiem Vliegkamp de Kooy is sinds de jaren 80 ongeveer stabiel gebleven. Dit komt doordat het aantal vluchten van Defensie is afgenomen. Het totale gebruik van de luchthaven blijft ruimschoots binnen de vastgestelde contouren.
Voor de Kamer van Koophandel Noordwest-Holland is het onacceptabel dat desondanks voor iedere verhoging van het aantal civiele vliegbewegingen langdurige en ingewikkelde procedures doorlopen moeten worden, terwijl de vastgestelde contour nog ruimte geeft. Dit past niet in een tijd waarin terugdringing van regelgeving hoog in het vaandel staat.
De economische effecten van een sluiting van Den Helder Airport zijn groot. Bij de op de luchthaven gevestigde bedrijven zijn circa 500 mensen werkzaam, in de totale offshoresector in Den Helder circa 2000 mensen. Regionaal is dit aantal nog hoger. Naast de effecten voor personeel levert de sluiting van de luchthaven een forse kostenpost op voor de bedrijven die direct of indirect van de luchthaven afhankelijk zijn. Dit omdat opdrachten uitgesteld worden, of niet meer worden uitgevoerd. Bij de economische ontwikkeling van de regio op langere termijn hoort zekerheid over de mogelijkheden van de luchthaven. De onzekerheid die nu ontstaat kan de ontwikkeling van de regionale economie ook op lange termijn schaden.
De Kamer van Koophandel Noordwest-Holland hecht grote waarde aan Den Helder Airport en blijft de ontwikkelingen kritisch volgen. (Bron: KvK)
Overig nieuws van vandaag
- Tuinbouwtotaal beurs bij Agriport A7 8 en 9 januari 2010 by Agriport A7 (Middenmeer)
- Informatieavond over de Structuurvisie Landschapsontwikkeling op dinsdag 15 december 2009 in Anna Paulowna
- LTO Noord: Ruime bouwblokken in heel Noord-Holland
- Opening Nieuwe Luchthavenweg bij Den Helder Airport op 16 december 2009
- Arbeidsinspectie pakt oorzaken ongevallen extra aan
- Uitvoeringsprogramma Provinciaal Meerjarenprogramma Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) Noord-Holland 2010 vastgesteld
- Plannen voor Aquacultuurpark Wieringermeer
- Wie wordt de Beste Onderneming van Noord-Holland 2009/2010?
- KvK: Sluiting Den Helder Airport onacceptabel