Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Verkeer & Vervoer : 25 November 2003 Parkeersysteem Bernhardplein op de helling

Wie z'n auto regelmatig op het Bernhardplein parkeert heeft ongetwijfeld gemerkt dat dat soms tot ergernissen leidt: het systeem waarmee de slagboom wordt geregeld, vertoont wel eens gebreken. Daarnaast gaan heel wat mensen verkeerd met de betaalautomaat om, met alle gevolgen van dien. De storingen op zich zijn niet zo ernstig, maar de gevolgen zijn wat ingrijpender. Ten eerste moet er een monteur komen om de problemen op te lossen. De boom gaat omhoog en blijft dat ook de gehele dag, omdat mensen die geen kaartje hebben kunnen krijgen of betalen wel zonder problemen het terrein moeten kunnen verlaten. Dat is fijn als u net diegene bent, maar dat gratis parkeren is natuurlijk niet de bedoeling.

Te laat

Het is bovendien niet alleen de techniek die het soms laat afweten: ook de gebruikers van het parkeerterrein veroorzaken regelmatig problemen. Die vinden vaak hun oorsprong bij de betaalautomaat: mensen stoppen hun pinpas of kleingeld in de ticketgleuf of stoppen papiergeld daar waar nou net de muntjes in hadden gemoeten. Daarnaast gaat de boom niet omhoog als iemand het terrein met een verkeerd (verlopen) ticket wil verlaten. Dat doet 'ie ook niet als de tijd tussen betalen en vertrek te lang is geweest. In dat geval moet de automobilist terug naar de betaalautomaat terwijl zijn of haar auto voor de boom staat – en de rest die weg wil, daarachter. Om zulke opstoppingen te voorkomen, worden de bomen vaak omhoog gezet. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat andere parkeerders die wegwillen daarvan de dupe worden.

Op de helling

De gemeente heeft bekeken hoe de problemen zouden kunnen worden opgelost en is met de leverancier hierover in conclaaf gegegaan. Zo zou er een extra in/uitgang moeten komen, compleet met nieuwe in/uitrit en slagboom. Mocht er in de toekomst onverhoopt een storing zijn, dan kan de doorstroom gegarandeerd blijven via de andere in/uitrit. De monteur kan het probleem dan oplossen zonder dat dat de parkeerders hindert. Daarnaast wil de gemeente een nieuw intercomsysteem en de mogelijkheid om met chipknip te betalen.

De gemeenteraad had al eerder geld beschikbaar gesteld (€ 160.000,--) om het parkeersysteem te verbeteren. Een paar maatregelen zijn inmidels uitgevoerd, waaronder het verbeteren van de camerabeelden. De onvrede over het product heeft bij de leverancier geresulteerd in het aanbod om voor het beschikbare bedrag al onze wensen te vervullen: we krijgen een compleet nieuw systeem dat aan al onze voorwaarden en wensen voldoet.

De leden van de commissie Stedelijk Beheer bespreken de parkeerproblematiek en de voorstellen om die op te lossen, op donderdag 27 november. De gemeenteraad spreekt in haar vergadering van 10 december haar eindoordeel uit. Is dat positief, dan wordt de opdracht verstrekt begin volgend (voor)jaar met het nieuwe systeem en de extra inrit aan de slag te gaan. (Bron: Gemeente Den Helder)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl