Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Verkeer & Vervoer: 09 augustus 2000 Provincie wil N9 niet verdiept bij Schoorldam

HAARLEM/SCHOORL - Een verdiepte omlegging van de N9 bij Schoorldam is van de baan. De provincie gaat er in ieder geval van uit dat de weg op het maaiveld achter Schoondam langs wordt gelegd. Dat blijkt uit de gedeeltelijke herziening van het streekplan. De passage in het huidige streekplan die melding maakt van een verdiepte N9, wordt geschrapt.

Volgens de provincie is de veiligheid op en rond de N9 de afgelopen jaren sterk verbeterd door de aanleg van parallelwegen en rotondes, maar de leefbaarheid van de kernen aan de rijksweg moet nog worden verbeterd. Bovendien is de doorstroming nog lang niet zo als je die van een rijksweg mag verwachten, stelt de provincie. Een uitzondering daarop is het wegvak tussen De Stolpen en Den Helder. De provincie heeft er geen probleem mee de snelheidslimiet op dat stuk te verhogen naar honderd kilometer per uur, mits er rekening wordt gehouden met de gevolgen voor de verkeersveiligheid.

Opwaardering Verkeersminister Netelenbos heeft vorig jaar maart een voor≠lopig standpunt ingenomen over de aanpassing van de N9 tussen Koedijk en De Stolpen. Ze heeft gekozen voor de opwaardering van de N9 tot auto≠weg (om de dorpen heen), maar dan wel met rotondes bij de kernen aan de N9. De minister wil dat laatste omwille van de leefbaarheid. Het ruimtebeslag van een rotonde is kleiner dan bij een viaduct en bovendien wordt er minder hard gereden Ook speelt geld een belangrijke rol: een rotonde is aanmerkelijk goedkoper dan, een viaduct.

De provincie en de regio hebben altijd aangedrongen op een reconstructie van de N9 waarbij de veiligheid en de doorstroming van het verkeer worden verbeterd. Er werd daarbij uitgegaan van ongelijkvloerse kruisingen. Nu is Netelbos Bereid op haar besluit terug te komen als de provincie en de regio met geld over de brug komen.

Uiteindelijk is er een compromis uitgerold waarbij het oost-west verkeer bij Schoorldam en De Stolpen over de N9 heen wordt geleid. In de onderhandelingen over het compromis is duidelijk geworden dat een verdiepte N9 echter onmogelijk is te realiseren binnen het budget van 120 mln gulden, temeer daar hiervan ook de aanleg moet worden betaald van de parallelweg Schoorldam Koedijk. Met de aanpassing van het knooppunt Schoorldam is de reconstructie nog niet afgerond. Ook bij Sint Maartensvlotbrug moet de N9 om de kernen worden geleid. De provincie verwacht dat die discussie pas na 2010 zal spelen.(FD)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes vari√ęrend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl