Verkeer & Vervoer: 24 juli 2000 Miljardendans om autotunnel
AMSTERDAM Jarenlang was de aanleg van een autoweg door het Gein, het Gooi en de vechtsteek onbespreekbaar. De schade aan landschap en natuurwaarden zou niet te overzien zijn. De behoefte aan een nieuwe route is er niet minder om. Het noordoosten van de Randstad tendeert naar één groot stedelijk gebied. Schiphol, de Amsterdamse Zuidas en Almere schreeuwen om goede onderlinge verbindingen.
Een gelukkige bijkomstigheid is dat ondergrondse bouwtechnieken intussen sterk zijn verbeterd. De regio heeft daarop zijn hoop gevestigd. Een elf kilometer lange autotunnel moet uitkomst gaan bieden. Deze dient als schakel tussen twee autowegen, de A9 rond Amsterdam Zuidoosten de A6 naar Almere. Het idee voor een ondergrondse verbinding leeft sterk bij bestuurders en ondernemers in het noordelijk deel van de Randstad. Ook met het kabinet valt erover te praten.
In het jongste Bereikbaarheidsoffensief van verkeersminister Netelenbos staat het project te boek als toltunnel, waar private financiers aan te pas moeten komen. De aanleg zou dan in 2009 kunnen beginnen. Ondergrondse aanleg is, maatschappelijk en politiek gezien, de enige uitweg. Zowel voor milieu ijveraars als voor het bedrijfsleven is dat een realiteit. Tegelijk is tunnelbouw een dure oplossing. Twee geboorde tunnelbuizen met elk drie rijbanen vergen een investering van ƒ 3 mrd. Dat is het dubbele van een normaal tracé op maaiveldhoogte. Andere tunneltechnieken maken het project niet goedkoper. In een open bouwput zouden de kosten zelfs oplopen tot ƒ 3,4 mrd. Private partijen zijn niettemin welwillend, zeker zolang het om studeren gaat. De Hollandse Werkgevers Vereniging heeft daartoe het initiatief genomen. Er is een werk-groep gevormd met vijf deelnemers, waaronder twee banken, ABN Amro en Rabobank, twee bouwers, Dura Vermeer en NBM Amstelland, en één ingenieursbureau, DHV. De conclusie luidt dat tunnelbouw haalbaar is, mits het ministerie van Verkeer en Waterschap creatief omspringt met zijn budget.
Alleen met tolheffing redt de regio het niet. Daarmee kan in 25 jaar zo’n ƒ550 mln van de investering worden terugverdiend. Dat is nog geen 20% van de investeringslast en veel minder dan de 40% die het Rijk als inbreng verlangt. De banken kunnen echter niet verder gaan. Want er is geen zekerheid over een continue stroom betalende weggebruikers. De verbinding mag misschien hard nodig zijn, de automobilist kan de tolpunten desgewenst omzeilen. 'Er zijn veel alternatieve routes rond Amsterdam', constateert de werkgeversvereniging.
Overig nieuws van vandaag
- Wereld Natuur Fonds vreest uitsterven van kabeljauw
- Kabeljauwfilet evenaart prijs van Biefstukje
- Strengere regels tv-sponsoring door het Rijk
- Illegale gen-piepers leveren hardleers Avebe dwangsom op
- Kandidaat-lidstaten EU blijven achter in groei
- KLM/BA nadert tweede akte
- Buurtsuper gedwongen tot metamorfose
- Miljardendans om autotunnel
- KPN kan 21%-belang in Eircom sneller verzilveren
- Nieuwe Reddingmuseum wordt grote trekker Rijkswerf
- EU verzet zich tegen bundelen van inkopers