Verkeer & Vervoer : 14 juli 2000 Patstelling over reconstructie N9
DEN HELDER - Het overleg over de reconstructie van de N9 is in een patstelling geraakt. Rijk en Provincie zijn het niet eens over een financiële bijdrage die beide partijen moeten leveren om de reconstructie versneld aan te pakken.
De Helderse voorzitter van de Kamer van Koophandel Noord-Holland Noord, L. van der Wal, vindt het te gek voor woorden dat de uitvoering van het project wegens, wat hij noemt, 'kleinigheden' wordt uitgesteld.
Verkeersminister Netelenbos heeft een bedrag van 54 miljoen beschikbaar gesteld voor de verbetering van de N9 tussen Den Helder en Alkmaar. Dat geld is veel te weinig om drie belangrijke deelprojecten uit te kunnen voeren. Volgens verkeerswethouder K. van der Zel van de gemeente Schoorl zal het geld al goeddeels zijn besteed als het ontbrekende deel van de parallelweg tussen Schoorl en Koedijk wordt aangelegd. Daarna is het potje op.
De provincie heeft het Rijk daarom gevraagd zijn bijdrage te verhogen tot 70 miljoen. Als tegenprestatie stelt de provincie onder een aantal voorwaarden vijftig miljoen beschikbaar. 'Tien procent hiervan moeten de belanghebbende gemeenten bijdragen. Dit geld komt deels van ondernemers. Hoeveel Den Helder moet gaan betalen is nog onduidelijk.
Gedeputeerde Staten heeft kortgeleden een brief van de minister gekregen met de mededeling dat het Rijk akkoord gaat met het voorstel, mits de bijdrage wordt geïndexeerd. Anders gezegd: het bedrag moet worden aangepast aan de inflatie en kan uiteindelijk dus hoger uitvallen. ,,Belachelijk", noemt Van der Wal~de houding van de minister. ,,Het Rijk krijgt notabene vijftig miljoen van de provincie, terwijl dit normaal gesproken bij een rijksweg nooit gebeurt. De provinciale bijdrage is zuiver een handreiking."
Gedeputeerde Staten is niet van plan meer dan dat bedrag bij te leggen, omdat niet duidelijk is hoe hoog dat uiteindelijk uitpakt. Volgens Van der Wal kan de vijftig miljoen beter als 'taakstellend' bedrag worden genomen. Binnen dit bedrag moet het dus gerealiseerd worden. ,,En als het duurder blijkt te zijn moet er maar wat soberder worden 'gebouwd. Als we dat niet doen, kunnen we ook niet aan de slag gaan. En dat wordt hoog tijd. Ik zit al negen jaar in het overleg we moeten nu maar eens beginnen.(NHD)
Overig nieuws van vandaag
- Groningen deelt toch boete uit aan falend Noordned
- Wegener stoot exploitatie kabelkranten af
- UPC verwerft Franse licentie via dochter
- Telefónica en Endemol krijgen fiat van Brussel
- HBG verwerft opdracht voor Light Rail VS
- Zalm scherpt toezicht aan op bankverzekeraars
- Den Helder grijpt naast Kenniswijk
- Patstelling over reconstructie N9
- ECB verrast door hoge loonstijging in eurozone
- WAO groeit nog sneller dan gevreesd
- Commissie wil opheffing ban op Gen-voedsel