Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Technologie & Milieu : 13 Mei 2008 College van Den Helder kiest voor Groene stroomhaven

De lange termijn ontwikkeling van de haven van Den Helder heeft een krachtige impuls nodig. Het college van burgemeester en wethouders wil samen met haar partners deze impuls geven door de ruimtelijke varianten voor een Groene stroomhaven te onderzoeken. Dat heeft het college besloten na bestudering van het onderzoeksrapport van kwartiermaker Mark van der Horst.

Het college opteert hiermee voor een forse, duurzame groei van de haven. Door de uitbreiding wordt de positie van de offshore behouden en is er plaats voor de toekomstige wind-offshore industrie. De uitbreiding biedt vele kansen, zoals uitbreiding van de werkgelegenheid, bevorderen van het toerisme en vestigingsmogelijkheden voor kennisintensieve bedrijven.

De ambities passen uitstekend in de Strategische visie 2020 die de gemeenteraad vorig jaar heeft vastgesteld. De drie gebieden waar de focus op wordt gericht voor de komende jaren zijn haven, Willemsoord en Stadshart. Deze drie gebieden versterken elkaar zowel fysiek als inhoudelijk. Voor Willemsoord en Stadshart wordt binnenkort het uitwerkingsplan voor inspraak vrijgegeven. Het college wil zo snel mogelijk beginnen met de onderzoeken die nodig zijn om een uitbreiding van de haven te realiseren.

Variant ‘Gaan voor Goud’

In het onderzoeksrapport ‘Gaan voor Goud of voor behoud’ worden drie varianten voor de lange termijn tot 2040 genoemd. De meest ambitieuze is de aanleg van een Groene stroomhaven. Deze variant past ook in de landelijke ambitie om groene stroom een plaats te geven in het Nederlandse energiebeleid. De Groene stroomhaven behelst een uitbreiding van de haven aan de noord- of aan de noordoostkant in de Waddenzee. In het geval deze uitbreiding aan de noordkant zou plaatsvinden moet de TESO-rijksveerhaven wijken. Een toltunnel is dan een voorwaarde om deze optie te verwezenlijken. Uitbreiding aan de noordoostkant betekent dat ook Defensie gebruik zou kunnen maken van dit nieuwe terrein. Ook de verplaatsing van de TESO-rijksveerhaven naar dit gebied behoort dan tot de mogelijkheden.

Variant kerncentrale geen optie voor college

In de bijlage van het rapport ‘Gaan voor Goud of voor behoud’ wordt bij de lange termijnvariant een kerncentrale genoemd. Deze variant wordt als niet haalbaar en als niet wenselijk omschreven. Het college onderschrijft dit en neemt uitdrukkelijk afstand van deze variant. Deze variant past op geen enkele manier in het reeds vastgestelde kader van de Havenvisie 2006 en de Strategische visie 2020.

Samen met partners

De kwartiermaker heeft met vele betrokken bedrijven en organisaties van gedachten gewisseld. Van groot belang voor de ontwikkeling van de lange termijn visie is de samenwerking met de verschillende partners. De drie belangrijkste partners daarin zijn Defensie, de visserijsector en de ‘natte’ dienstverlening voor de offshorebedrijven. In samenspraak met deze partijen, het havenbedrijfsleven, rijksdepartementen en provincie wil het college voor de toekomst heldere perspectieven neerleggen, zodat de partners daarop kunnen inspelen en ook in kunnen participeren.

Verkeersproblematiek

Naast de economische ontwikkeling van de haven speelt het oplossen van de verkeersproblematiek in Den Helder een belangrijke rol. Den Helder wil in dit verband nauw optrekken met haar buurgemeenten. Zowel het havenverkeer als het verkeer van en naar Texel zullen de komende jaren verder toenemen. Een oplossing die voor alle betrokken partijen een win-win situatie kan opleveren is de mogelijke aanleg van een toltunnel. Samen met de gemeente Texel, de TESO, rijk, provincie en het havenbedrijfsleven zullen de mogelijkheden onderzocht worden of het realiseren van een toltunnel tot de mogelijkheden behoort.

Onderzoek naar natuurwaarden

Het college beseft dat de maatschappelijke risico’s die verbonden zijn aan uitbreiding van de haven in de Waddenzee groot zijn. Niettemin vindt het college het voor de economische ontwikkeling van de stad cruciaal om de zeewaartse uitbreiding van de haven nader te onderzoeken.Technologisch en planologisch staan Den Helder en haar partners voor een enorme klus. Ook hierin is samenwerking van groot belang. De gemeente Den Helder zal de komende periode de onderzoeken initiëren met het rijk, provincie, natuur- en milieuorganisaties en het havenbedrijfsleven.

Het college legt de plannen op 26 mei 2008 voor aan de gemeenteraad. (Bron: Gemeente Den Helder)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

Natuurwegwijzer
dé site voor buiten-activiteiten in de provincie Noord-Holland, ontdek met de mooiste fiets- of wandelroutes, excursies, speelplekken en natuur-gebieden www.natuurwegwijzer.nl