Technologie & Milieu : 04 Februari 2002 ECN produceert eerste groene diesel uit biomassa
Onderzoekers van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) in Petten hebben in samenwerking met Shell Global Solutions International voor het eerst ter wereld de productie van 'groene diesel' uit biomassa gedemonstreerd. Dit hebben ze bereikt door één van hun biomassavergassers te koppelen aan een proefopstelling van Shell. Hiermee hebben ze wilgenhout vergast en vervolgens het gas gereinigd en omgezet in een mengsel van koolwaterstoffen, dat na een simpele bewerking geschikt is als autobrandstof.
ECN en Shell werken samen aan een methode om diesel uit biomassa te produceren. In het kader van een gezamenlijk SDE-project is afgelopen zomer een kleine Fischer-Tropsch proefopstelling van Shell geïnstalleerd in Petten. Onderzoekers van ECN hebben deze installatie gekoppeld aan een biomassavergasser waarin wilgenhout wordt omgezet in gas (biosyngas). In december 2001 is een duurtest uitgevoerd, waarin de reactor gedurende 150 uur de eerste 'groene' brandstoffen uit gereinigd biosyngas produceerde.
Gas uit hout
"De vergasser van ECN zet biomassa zoals hout of stro om in gas dat
voornamelijk bestaat uit koolmonoxide en waterstof," vertelt
ECN-onderzoeker Harold Boerrigter. "Het gas dat op deze wijze is
verkregen uit biomassa noemen we daarom biosyngas. De proefopstelling
van Shell maakt hiervan via de Fischer-Tropsch synthese lange
koolwaterstoffen, een soort paraffinewas. Dit kan vervolgens worden
gekraakt tot diesel die geschikt is voor direct gebruik in bestaande
motoren van auto's en vrachtwagens."
Oud en nieuw
Het principe van de Fischer-Tropsch synthese is op zich al vrij oud. Het
werd op grote schaal toegepast in Duitsland tijdens de Tweede
Wereldoorlog om benzine te produceren en later in Zuid-Afrika tijdens de
olieboycot. De integratie van een biomassavergasser en een
Fischer-Tropsch reactor is echter een noviteit, omdat het gas voor de
synthese wordt geproduceerd uit biomassa en niet uit kolen of aardgas.
Dit biedt grote voordelen omdat biomassa CO2 neutraal is: het draagt
niet bij aan de toename van het broeikaseffect zoals wel het geval is
bij fossiele brandstoffen. Bijkomend milieuvoordeel van de groene diesel
is dat het in tegenstelling tot fossiele diesel nagenoeg geen zwavel of
aromaten bevat waardoor de verbranding schoner is.
Schoon gas
"Het belangrijkste aandachtspunt bij het huidig onderzoek vormt de
reiniging van het gas, een noodzakelijke tussenstap in het
productieproces," aldus Boerrigter. "We onderzoeken daarom verschillende
reinigingstrategie‰n, waarvan we de strategie met de hoogste opbrengst
aan groene diesel binnen technische en economische randvoorwaarden
willen toepassen. In het kader van een overkoepelend meerjarenprogramma,
waarin naast ECN en Shell ook andere partijen samenwerken, is het plan
om een kleine productie-installatie ter demonstratie te bouwen."
Bron: ECN
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Conny Ruitenburg
ECN persvoorlichting
telefoon 0224 56 4050
e-mail: ruitenburg@ecn.nl
www.ecn.nl