Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Onroerend Goed en Wonen : 25 Mei 2007 Ondergrondse tanks in Den Helder de grond uit

In Den Helder liggen in verschillende tuintjes en bij bedrijven nog zo’n 150 ondergrondse brandstoftanks. Deze zijn ooit aangelegd voor bijvoorbeeld opslag van stookolie, afgewerkte olie of dieselolie. Een groot aantal van deze tanks is vandaag de dag echter niet meer in gebruik. Een brandstoftank heeft een levensduur van 15 tot 20 jaar en kan vroeg of laat gaan lekken. De brandstofresten uit de tank kunnen dan de bodem en het grondwater verontreinigen. En dus moeten de ondergrondse tanks de grond uit.

BOOT

De wettelijke grondslag voor het verwijderen van ondergrondse tanks ligt in het Besluit Opslaan in Ondergrondse Tanks (BOOT). In het Besluit staat onder andere dat ondergrondse tanks die niet meer in gebruik zijn, moeten worden onderzocht. Als het mogelijk is moeten ze worden verwijderd of onklaar gemaakt. Onklaar maken van de tank is echter alleen aan de orde als de tank niet verwijderd kan worden.

Ook tanks die in het verleden onklaar zijn gemaakt, worden opnieuw onderzocht. Dit moet, omdat in het verleden niet altijd alle brandstof uit de tanks is verwijderd. In die gevallen is dan een mengsel van brandstof en water achtergebleven. Dat brengt een roestproces in de tank op gang waardoor het mengsel in het milieu terecht kan komen.

In het verleden heeft de gemeente twee acties georganiseerd waarbij tankeigenaren tegen gereduceerd tarief de tank konden saneren. Deze ‘tankslagen’ zijn opnieuw, op basis van de nieuwe wetgeving en gewijzigde inzichten, beoordeeld. Daarnaast heeft de gemeente in de afgelopen periode een archiefonderzoek uitgevoerd en een aantal terreinbezoeken verricht.

Tanks alsnog de grond uit

Binnenkort ontvangen alle tankeigenaren het verzoek een onderzoek te laten uitvoeren op de tanklocatie en/of het verzoek de aanwezige tank te verwijderen of onklaar te maken.

De kosten voor het uitvoeren van het bodemonderzoek en het verwijderen van de brandstoftanks is voor de betreffende tankeigenaar. Omdat aan de bodemonderzoeken en het verwijderen van de brandstoftanks een prijskaartje hangt maar ook uit praktische overwegingen voor de tankeigenaren, heeft de gemeente Den Helder een viertal milieuadviesbureaus gevraagd een offerte uit te brengen voor het uitvoeren van de bodemonderzoeken en het verwijderen van de brandstoftanks. De aanbieding is geclusterd. Dit houdt in dat het aantal deelnemers bepalend is voor de prijs. Een grotere deelname betekent dus automatisch lagere kosten voor iedere deelnemer.

Uit de ontvangen offertes heeft de gemeente inmiddels het bureau met de beste prijs-kwaliteitverhouding gekozen, ingenieursbureau Jansma en Van Dijk uit Buitenpost. Dit bureau neemt zo spoedig mogelijk contact op met de tankeigenaren voor het onderzoek en de verwijdering van de tank.

Uiteraard mag de eigenaar van de tank ook altijd zelf een bedrijf regelen dat de tank verwijdert. Dit moet dan wel een KIWA-erkend bedrijf zijn. Dit bedrijf zal hiervan automatisch melding maken bij de gemeente Den Helder. (Bron: Gemeente Den Helder)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl