Onroerend Goed en Wonen : 25 Juni 2003 Crisismanagement Onderzoekslocatie Petten kan beter
Gezamenlijk persbericht van de gemeente Zijpe en de provincie Noord-Holland Het crisismanagement met betrekking tot de Onderzoekslocatie Petten (OLP) kan, ondanks dat het de afgelopen jaren is verbeterd, op diverse punten worden versterkt. Onder meer is de samenwerking tussen de verschillende overheidsniveaus op dit moment te vrijblijvend. Het ministerie van VROM dient hierin een actieve voortrekkersrol te vervullen. Deze conclusie blijkt uit het rapport 'Crisismanagement en de Onderzoekslocatie Petten (OLP), Een inventarisatie en analyse van verantwoordelijkheden van gemeente en provincie'. Het rapport is opgesteld door het 'COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement' in opdracht van de provincie Noord-Holland en de gemeente Zijpe.
Aanleiding voor het onderzoek is het gevoel bij met name de gemeente Zijpe dat de bevoegdhedenverdeling met betrekking tot de OLP ondoorzichtig is. Dit gevoel werd expliciet toen in oktober 2001 een 'klokkenluider' de cultuur en werkwijze rond de Hoge Flux Reactor ter discussie stelde. Het onderzoek richt zich op de positie van de gemeente Zijpe en de provincie Noord-Holland in de bevoegdheden en de mogelijke rol in alle fasen van de veiligheidsketen (proactie, preventie, preparatie, repressie en nazorg). Het onderzoek gaat niet over de daadwerkelijke veiligheidssituatie op de Onderzoekslocatie Petten.
Een belangrijke conclusie is dat het ministerie van VROM, in relatie tot provincie en gemeente, op basis van de Kernenergiewet eindverantwoordelijk is ten aanzien van de nucleaire aspecten op de Onderzoekslocatie Petten. De Europese Commissie is echter bevoegd over het al dan niet stilleggen van de Hoge Flux reactor op deze locatie in verband met veiligheid.
In het rapport concluderen de onderzoekers dat op een aantal punten het crisismanagement kan worden versterkt:
- het verduidelijken van voorzienbare knelpunten Er dient meer duidelijkheid en afstemming te komen tussen (conventionele ongevallen)rampenbestrijding, kernongevallenbestrijding en beveiligings-/antiterreur-organisatie. Er bestaat nog onvoldoende duidelijkheid over verantwoordelijkheden wanneer een ongeval meerdere van deze terreinen raakt.
- het verder actualiseren en complementeren van de planvorming Er moet een aansluiting worden gemaakt tussen enerzijds het Nationaal Plan voor de Kernongevallenbestrijding (NPK) en anderzijds het rampbestrijdingsplan Duinbedrijven OLP, Rampenplan gemeente Zijpe en het plan Interne Noodorganisatie OLP;
- het professionaliseren van de voorlichtingsketen Er moeten nadere afspraken worden gemaakt over ondersteuning van de gemeente door provincie en rijk;
- het beoefenen van de bestuurlijke afstemming bij kernongevallen Er moet begonnen worden met gezamenlijke bestuurlijke oefeningen waarbij de verschillende bestuurslagen zijn betrokken: gemeente, provincie en rijk gezamenlijk;
- het aanspreken van de rijksoverheid op haar verantwoordelijkheden De gemeente Zijpe moet blijven aandringen bij het rijk op actieve ondersteuning bij haar preparatie op nucleaire ongevallen. De commissaris van de Koningin kan hierbij een intermediaire rol vervullen;
- het verder vormgeven van de nazorg Het rijk dient de nafase van crises verder voor te bereiden door het benoemen van verantwoordelijkheden, benoemen en verdelen van mogelijk taken, afstemmen en het in beeld brengen van mogelijke zaken die in een nafase van een nucleair ongeval spelen zoals het horen van personeel in mogelijke strafrechtelijke trajecten;
- het overdenken van de huidige verantwoordelijkhedenverdeling Enerzijds heeft de gemeente Zijpe in alle fasen (voor, tijdens en na) van het crisimanagement een zware verantwoordelijkheid en anderzijds onvoldoende capaciteit om deze verantwoordelijkheden waar te maken. Bekeken moet worden of de provincie ondersteuning aan de gemeente kan leveren en op een aantal punten kan een formele wijziging van het bevoegd gezag plaatsvinden zoals in het kader van milieubeheer.
De provincie Noord-Holland en de gemeente Zijpe aanvaarden de conclusies die zijn gesteld in het rapport. De beide overheden zijn inmiddels begonnen om de aanbevelingen uit te voeren.
Het rapport 'Crisismanagement en de Onderzoekslocatie Petten (OLP), Een inventarisatie en analyse van verantwoordelijkheden van gemeente en provincie' is te downloaden van de website van de provincie Noord-Holland. (bron: prov. nh)
Overig nieuws van vandaag
- Ondernemersvereniging Anna Paulowna gestart met website
- Nieuwe editie Nautisch nieuws Museumhaven Willemsoord
- Milieuprogramma 2003 Anna Paulowna ter inzage
- Provincie betaalt 1,2 miljoen euro mee aan sociale projecten
- Proef samenwerking met gemeente Heerhugowaard
- Bushalte Molenvaart tijdelijk buiten gebruik
- Crisismanagement Onderzoekslocatie Petten kan beter