Cultuur, Sport & Recreatie: 16 december 2010 Noord-Hollanders kiezen massaal voor biologisch kerstdiner
Ruim de helft van de Noord-Hollanders kiest voor biologische ingredinten voor het kerstdiner, blijkt uit onderzoek van de provincie Noord-Holland.
De prijs in de supermarkt blijft voor velenbelangrijk, maar mensen hebben ook steeds meer oog voor de milieu- en diervriendelijkheidvan producten.
Bijna de helft van de Noord-Hollanders staat deze kerst in de keuken. Vooral vlees wordt door kerstkoks zorgvuldig beoordeeld op de biologische afkomst (90 procent). Ook bij het vak zuivelproducten als kaas, melk en eieren en op de groenten- en fruitafdeling staan mensen vaak stil bij de oorsprong van het product (55-71 procent). Dit geldt minder voor vis- en broodproducten (29-36 procent).
Opvallend is dat ruim tweederde van de jongeren kiest voor biologische producten vanwege de dier- en milieuvriendelijkheid. De smaak, en of producten gezonder zijn, maakt voor veel jongeren niet uit.
De provincie Noord-Holland zet zich al jaren in voor de biologische landbouw en is verheugd met de uitkomst van het onderzoek. Goed om te zien dat steeds meer Noord-Hollanders kiezen voor biologische producten uit de eigen provincie, reageert Jaap Bond, gedeputeerde Landbouw van de provincie Noord-Holland. Het toenemende gebruik van biologische producten heeft veel positieve effecten voor natuur en landschap. Hierdoor lopen er ieder jaar weer meer koeien 's zomers gegarandeerd buiten en krijgen zij gezond voer dat gentech-vrij is. Daar mogen we in Noord-Holland best trots op zijn!
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau No Ties. (Bron: prov. nh)
Overig nieuws van vandaag
- Peilstanden van de polders in het beheersgebied van HHNK nu ook online beschikbaar
- Inloopbijeenkomst over aanvoer zoet water Wieringermeer op 20 december 2010
- 'Kippenboer' Molenaar al vijftig jaar een begrip op de Helderse zaterdagmarkt
- Vernieuwde online winkel Galjoen geopend
- Noord-Hollanders kiezen massaal voor biologisch kerstdiner
- Hoe staat het met de Noord-Hollandse jeugd?
- Realiseer uw groeiambities met FastForward
- Toeristische informatie digitaal beschikbaar via nieuwe informatiezuilen
- Schagen doe MEE groot succes