Cultuur, Sport & Recreatie : 19 Februari 2002 Provinciale VVV-taken naar ATB
Gedeputeerde Staten (GS) zijn in principe akkoord gegaan met het Plan van aanpak van de VVV Amsterdam Tourist Board (ATB) voor de voortzetting van provinciale VVV-activiteiten in Noord-Holland in 2002. In dit Plan van aanpak geeft ATB invulling aan de kernactiviteiten inzake de marketing, promotie en distributie van toeristisch Noord-Holland. GS stellen hiervoor een bijdrage beschikbaar van € 484.571,--.
ATB is met dit voorstel gekomen naar aanleiding van de opheffing van de Stichting Promotie VVV Noord-Holland (de provinciale VVV) in 2001. Hierdoor dreigde er een gat te komen in de marketing en promotie van het toerisme op provinciale schaal. Eerder al hadden Gedeputeerde Staten ten aanzien van de provinciale VVV-activiteiten besloten een sterkere verankering met Amsterdam te willen. Met het oppakken van de provinciale VVV-activiteiten door ATB is aan die wens tegemoet gekomen en is de continuïteit van de provinciale marketing en promotie gewaarborgd.
Het plan van aanpak bevat voorstellen voor de invulling van de kernactiviteiten van een provinciaal toeristisch bureau. Deze kernactiviteiten voor toeristisch Noord-Holland zijn: de algemene promotie van de provincie in binnen- en buitenland, de presentatie van het toeristisch aanbod op internet, het verzamelen van toeristische gegevens met betrekking tot vraag en aanbod (kenniscentrum), informatieverstrekking en productinnovatie.
In het plan is opgenomen dat ATB dit jaar in samenwerking met de regionale VVV´s in Noord-Holland en het toeristisch bedrijfsleven een Strategisch Marketing en Promotieplan 2003-2006 maakt. Hierin wordt vastgelegd hoe toeristisch Noord-Holland "in de markt" wordt gezet voor die periode. De promotie spits zich toe op de basisthema´s "kust, steden, cultuur en watersport". De toeristische website http://www.noord-holland-tourist.nl/ zal verder worden ontwikkeld, zodat het ook mogelijk wordt online een accommodatie te boeken. Ook wordt stevig ingezet op het verzamelen en beschikbaar stellen van cijfers over de toeristische markt in Noord-Holland.
De provincie ziet een aantal voordelen in de samenwerking. ATB is een professionele organisatie met sterke backoffice activiteiten voor de marketing van het Noord Hollands toeristisch product. Noord-Holland kan volop van deze expertise profiteren. Ook kan Noord-Holland meeliften op de aantrekkingskracht van Amsterdam, vooral als het gaat om de buitenlandse markt. Daarbij wordt er wel voor gewaakt dat de eigen identiteit van Noord-Holland behouden blijft.
Het Plan van aanpak zal op 27 februari in de statencommissie Economie, Landbouw en Europa besproken worden. (Bron: Prov. NH)