Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Business Nieuws: 20 december 2012 Regels afval zeeschepen per 1 januari 2013 aangescherpt

De voorwaarden voor lozing van vuilnis en vaste bulkstoffen door zeeschepen zijn per 1 januari 2013 aangescherpt. De belangrijkste aanpassing is het invoeren van een algeheel lozingsverbod, met een enkele uitzondering. Het principe is gewijzigd van 'alle vuilnis mag overboord behalve' in 'er mag geen vuilnis meer overboord behalve'.

Voor vuilnis vallen voedselrestanten vanwege de hygiëne aan boord onder de uitzondering. Ladingrestanten mogen alleen worden geloosd als ze niet als schadelijk voor het mariene milieu zijn geclassificeerd. Op elke uitzondering op het lozingsverbod is een minimale afstand tot de kust geldig waarop en hoe legaal mag worden geloosd. Binnen de vastgestelde bijzondere gebieden zijn aparte voorwaarden van toepassing op lozingen van voedsel en ladingrestanten.

De aangescherpte voorwaarden zijn tijdens de 62e zitting van het Marine Environment Protection Committee (MEPC 62) van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) aangenomen. De aangepaste regels zijn terug te vinden in de herziene Annex V bij het MARPOL Verdrag. Tevens zijn veel definities in de Annex verduidelijkt en gebruiksvriendelijker opgenomen in de tekst. De herziene Annex V (Regulations for the prevention of pollution by garbage from ships) richt zich op vuilnis en op ladingrestanten van vaste bulkstoffen.

In de Annex V is verder bijzondere aandacht besteed aan de definitie van plastic omdat dit nog steeds een aanzienlijke bron van verontreiniging is ondanks het 24 jaar oude algehele lozingsverbod.

Voor de lozingsvoorwaarden van ladingrestanten stelt de IMO richtlijnen met criteria op waarmee kan worden vastgesteld of de restanten van een vaste bulkstof schadelijk of niet schadelijk zijn voor het mariene milieu. Schadelijke producten en hun restanten moeten worden afgegeven aan een havenontvangstinstallatie. Dit is van toepassing op lozingen buiten een bijzonder gebied.

Verder moet volgens de herziene Annex V ieder schip vanaf 100 GT vanaf 1 januari 2013 een garbage management plan hebben, dat was 400 GT. Ook moet een schipper het verlies van vistuig dat mogelijk een aanzienlijk gevaar kan opleveren voor het mariene milieu of de navigatie direct melden aan de vlaggenstaat van het schip. Wanneer het verlies plaatsvindt binnen de jurisdictie van een kuststaat moet dit verlies ook aan de kuststaat worden gerapporteerd. Voor Nederland geldt dan dat dit aan de kustwacht moet worden gemeld.

Meer informatie op www.ilent.nl (bron: De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT))

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl