Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Business Nieuws: 28 juni 2012 Aanleg multipurposekade in de Haven van Den Helder van start

Met de inzet van groot materieel is hoofdaannemer Ballast Nedam Infra Noord West begonnen aan het project Visserijkade Fase 2. Met het project spelen we in op de groeiende vraag vanuit de offshore-industrie naar meer kaderuimte en bieden we optimale faciliteiten aan de visserijsector.

Het project moet zijn opgeleverd vóór Sail 2013, dat volgend jaar zomer in Den Helder wordt gehouden.

Dinsdag 29 mei was het passen en meten om al het aangevoerde drijvende materieel voor de afslag een plek te kunnen geven. Een dag later werd meteen al hard gewerkt aan de ontmanteling van de zeven vingerpieren voor de visafslag. Ballast Nedam heeft het sloopwerk uitbesteed aan de firma Mammoet; dit is deze week afgerond. Hierna wordt de havenbodem opgeschoond en moet een zandberm de kade stabiliseren. Vervolgens wordt begonnen met het aanbrengen van de combiwand - een damwand die is opgebouwd uit verschillende typen profielen. Tot slot wordt de ruimte tussen deze wand en de oude kade opgevuld.

Vis lossen

Vlak achter de Moormanbrug komen er drie nieuwe vingerpieren die als vislossteigers dienst doen. Het werkterrein bij de visafslag is afgezet met hekken. Gelijk met de sloop van de vingerpieren is aan de overkant van het vaarwater een tijdelijke afmeerfaciliteit voor visserijschepen en offshorevaartuigen aangelegd. Dit werk is uitgevoerd met behulp van het kraanschip Afsluitdijk van aannemer Klein Wieringen. Voor het lossen van vis bij de afslag tijdens het project wordt voor de vrijdagen extra ruimte op de Nieuwediepkade vrij gemaakt.

Goede afspraken visserij

Het project kon van start nadat eerder de gemeente Den Helder en de visserijsector goede afspraken hadden gemaakt over het gebruik van de Visserijkade. Nieuwe afspraken waren nodig om de continuïteit voor de visserij te borgen en meer ruimte te maken voor offshoreschepen.

Extra ruimte voor offshore

Straks kunnen meer offshorevaartuigen afmeren in de haven, wat van groot belang is voor de havenontwikkeling. Door het benutten van de groeipotentie creëren we extra werkgelegenheid. In de regio Den Helder zijn intussen al meer dan 100 bedrijven geheel of gedeeltelijk actief in de offshoresector. En dit aantal neemt de laatste jaren steeds verder toe. Dankzij de eerder uitgevoerde renovatie en verbreding van zowel de Paleiskade als de Nieuwediepkade is het voor oliemaatschappijen heel aantrekkelijk geworden om vanuit Den Helder hun logistieke activiteiten te ontplooien. Dit heeft weer een aantrekkende werking op tal van toeleveranciers en dienstverleners. Niet alleen grote bedrijven als Expro, Multimetaal en Peterson SBS profiteren hiervan, ook de lokale bakker, slager, transportondernemingen en taxibedrijven pikken hier een graantje van mee. Daarbij levert het extra haven- en kadegelden op.

Als het project volgend jaar mei vlak voor de Sail 2013 manifestatie is afgerond, kunnen aan de kade voor de visafslag tenminste twee extra bevoorraders of andersoortige offshorevaartuigen afmeren. De visserijsector zelf beschikt dan over niet alleen een veel bredere kade voor het afslaggebouw, maar ook over drie nieuwe en bredere vislossteigers, wat ook de veiligheid ten goede komt.

Port of Den Helder in wording

Nu de gemeenteraad positief heeft geoordeeld over het voorgenomen besluit van burgemeester en wethouders om een zelfstandig havenbedrijf op te richten, kan de volgende stap worden gezet. Volgens havenwethouder Kees Visser wordt overgegaan tot de oprichting van de Naamloze Vennootschap Port of Den Helder i.o. Hiervoor zijn de oprichtingsakte en statuten al gereed, evenals een Havenovereenkomst tussen de gemeente Den Helder en de Naamloze Vennootschap Port of Den Helder i.o. Ook is de verhouding tussen de aandeelhouders van de NV, te weten het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad, geregeld.

Klaar voor de toekomst

Port of Den Helder vergroot de slagkracht voor alle partijen om flexibel te kunnen inspelen op trends en ontwikkelingen, nu en in de toekomst. Dat vinden ook het georganiseerde bedrijfsleven, de provincie, het Rijk en de Koninklijke Marine. Zij zien een zelfstandig havenbedrijf graag als partner om de economische groeipotentie van de haven volledig te benutten. Volgens havenwethouder Kees Visser ontstaat er een uniek samenwerkingsverband van het havenbedrijf, de gemeente en de marine. Een verband dat slagvaardig kan optreden, zich professioneel kan opstellen richting nationale en internationale klanten van de haven, waaronder potentiële klanten als Thales, Imtech en Damen.

Ook wordt met de verzelfstandiging ingespeeld op de wensen van het bedrijfsleven en wordt gevolg gegeven aan de aanbevelingen uit het rapport Deetman-Mans over de kansen die de havenontwikkeling biedt voor meer werkgelegenheid. Nu worden mensen geworven voor de raad van Commissarissen. Als die zijn benoemd, gaan de leden van deze raad op zoek naar een geschikte directeur voor Port of Den Helder. Kees Visser verwacht dat per 1 januari 2013 de verzelfstandiging een feit zal zijn. (Bron: Gemeente Den Helder)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl