Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Business Nieuws : 09 Maart 2006 Bloembollentelers moeten heldere keuzes maken

Nederlandse bloembollen genieten wereldwijde faam. De Nederlandse bloembollensector staat mondiaal gezien op eenzame hoogte, maar is desondanks iets van zijn glans kwijtgeraakt. Daarbij wordt de markt voor bloembollen al enige jaren gekenmerkt door een precair marktevenwicht. De productie van bloemen stijgt wereldwijd harder dan de vraag naar bloembollen. Vooral de droogverkoop heeft het moeilijk. Trends en hypes volgen elkaar in steeds hoger tempo op. Veel consumenten willen steeds iets nieuws, iets beters, iets dat nog meer verrast. Een ander deel wil een kwalitatief goed product tegen een zeer scherpe prijs. Dit zijn de belangrijkste bevindingen van een onderzoek uitgevoerd door de Rabobank, getiteld 'De Nederlandse bloembollensector, kiezen en delen'.

'De bloembollensector speelt nog niet voldoende in op de diverse behoeften in deze snel veranderende markt. Een groot deel van de bollenkwekers is nog te veel met de productie bezig en te weinig met afzet. Men kijkt nog te weinig buiten het eigen erf. Het is niet te verwachten dat de marktsituatie in de komende jaren zal omslaan van een aanbodmarkt in een vraagmarkt. De marges in de keten zullen onder druk blijven. Telers zullen dus zelf in beweging moeten komen om iets aan de eigen situatie te veranderen', aldus Jan de Ruyter, sectormanager tuinbouw van Rabobank Nederland.

Het bloembollenrapport is 1 maart uitgebracht bij de opening van 'Lentetuin Breezand' (gemeente Anna Paulowna). Vanaf vandaag (2 maart) wordt het gepresenteerd aan vakgenoten in de bloembollensector. De Rabobank doet in het onderzoeksrapport een aantal voorstelen aan de bollenkwekers, gericht op het benutten van marktkansen. Omdat elk bedrijf een ander profiel heeft adviseert de Rabobank geen standaardoplossingen. Elke ondernemer maakt zijn eigen keuzes. De bank stelt dat samenwerking volop kansen biedt en benadrukt dat er meer kennis en marktinformatie in de keten gedeeld moet worden. Ondernemers dienen een heldere strategie te kiezen en te produceren wat de markt vraagt.

Met de studie wil de Rabobank de ondernemers in de bloembollensector prikkelen en stimuleren om in beweging te komen. 'Geen makkelijke opgave, maar wel een mooie, perspectiefvolle uitdaging. De sector heeft immers goud in handen', stelt De Ruyter. (Bron: BloembollenVisie)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl