Business Nieuws : 08 Januari 2004 Werknemers in garages en schadeherstelbedrijven gaan minder zwaar tillen
Het percentage werknemers in garages en aanverwante sectoren dat regelmatig meer dan 25 kilo tilt, daalt de komende tweeenhalf jaar van 15 tot 8 procent. In totaal neemt het percentage werknemers in de branche dat lichamelijk zwaar werk verricht, af van 23 tot 12 procent. Verder neemt het lawaai in autoschadeherstelbedrijven in de toekomst af. Zo mogen autoschadeherstellers in 2009 worden blootgesteld aan maximaal 80 decibel (nu: 88-91 decibel); zogenoemde R16;voorbewerkersR17; mogen medio 2006 aan maximaal 80 decibel worden blootgesteld (nu: 84-85 decibel). Daarnaast zijn afspraken gemaakt over de bestrijding van werkdruk en het verder terugdringen van oplosmiddelen in de branche.
Dit staat in het arboconvenant voor de R16;mobiliteitsbranchesR17;. Dit is een verzamelnaam voor garages, dealers, autoschadeherstelbedrijven, carrosseriebouw, bandenspecialisten en bedrijven voor tweewielers. Vertegenwoordigers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, BOVAG, FOCWA, Vereniging VACO, FNV Bondgenoten, CNV BedrijvenBond en De Unie hebben het convenant getekend. In totaal werken ongeveer 115.000 werknemers in een van de 14.000 bedrijven uit deze branche. In het convenant wordt ruim 1,6 miljoen euro geinvesteerd. De sociale partners betalen 829.000 euro, het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid betaalt 779.000 euro.
De branche streeft ernaar werknemers niet meer dan 23 kilo te laten tillen. Met zR17;n tweeen zou dat niet meer dan 40 kilo moeten zijn. Zwaardere spullen kunnen met hulpmiddelen worden verplaatst. Werknemers moeten vooraf kunnen weten of iets meer dan 23 of 40 kilo weegt (bijvoorbeeld door middel van een sticker of werkinstructie). Ook kunnen bedrijven gebruik maken van suggesties uit een R16;oplossingenpakketR17; dat de branche heeft samengesteld. Door deze en andere maatregelen neemt bijvoorbeeld het aantal lichamelijk zwaar belaste monteurs af met 50 procent; het aantal zwaarbelaste fietsenmakers en monteurs van bromfietsen en motoren neemt zelfs af met 80 procent.
Door anders en met andere gereedschappen te werken kunnen voorbewerkers de geluidsoverlast in autoschadeherstelbedrijven verminderen.
Over tweeenhalf jaar moet 75 procent van de voorbewerkers een opleiding hebben gevolgd, waarin ze dat leren. Verder gaan autoschadeherstelbedrijven het lawaai terugdringen door bijvoorbeeld een geluidsabsorberend plafond te installeren of lawaaiige afdelingen van rustiger afdelingen te scheiden. Ook wordt een instrument ontwikkeld waarmee bedrijven zelf het geluidsniveau kunnen meten, zodat ze passende maatregelen kunnen nemen.
De branche heeft ook meer algemene afspraken gemaakt over arbeidsomstandigheden. Alle bedrijven stellen arboconsulenten of arbocoordinatoren aan. Deze werknemers krijgen een opleiding of voorlichting over arbeidsomstandigheden, waardoor ze kunnen dienen als vraagbaak voor anderen. In de opleidingen voor de branche worden de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van arbeidsomstandigheden zoveel mogelijk meegenomen.
Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, BOVAG, FOCWA, VACO, FNV Bondgenoten, CNV Bedrijvenbond en De Unie. (bron: Min. SZW)