Business Nieuws : 02 augustus 2000 Motorola streeft naar een wereldwijd merkimago
Motorola, bekend als producent van draadloze producten en leverancier van componenten, trekt naar schatting $ 100 mln uit om meer lijn te brengen in zijn marketing activiteiten teneinde tot één herkenbaar wereldmerk te komen. Dat meldt het Amerikaanse reclamevakblad Advertising Age op zijn website. Motorola wil zijn marketingprestaties opvoeren, aangezien concurrenten als AT&T Corp., Ericsson en Nokia druk doende zijn zichzelf te herpositioneren als wereldwijde aanbieders van communicatiediensten. Bovendien proberen ze een voordeel te realiseren door als eerste markten te bewerken die snelle groei beloven, zoals stemherkenning en mobiele data diensten.
Momenteel is Motorola na Nokia nummer twee in de VS en elders in de wereld, maar als merk heeft het een nogal losvaste plek in het bewustzijn van de consument. Mark Lowenstein, vicepresident van de draadloze poot van Motorola stelde vast dat het merk lange tijd geen consistente aanwezigheid heeft gehad in de markt: 'Consumenten hebben geen idee waar Motorola staat, welke kant het bedrijf op gaat en welke ontwikkelingen ze kannen verwachten.'
Naar verluidt besteedde het bedrijf vorig jaar meer dan $ 70 mln aan advertenties in de VS. De zogenaamde 'Wingscampagne' in '98 gaf het merk weer een plekje in de hoofden van de consument, maar toen Motorola de nadruk begon te leggen op advertenties waarin met name de vlaggeschipproducten werden gepresenteerd, raakte het die positie al snel weer kwijt. Het zwalkende reclamebeleid blijkt ook uit het gegeven dat het bedrijf drie verschillende reclamebureaus heeft: Leo Burnett voor de halfgeleiders, McCannErickson Worldwide voor de draadloze headsets en andere producten in de sector persoonlijke communicatie en ten slotte Ogilvy & Mather voor de online en direct marketing.
Het streven van Motorola om tot één wereldmerk te komen kan leiden tot een samenvoeging van de bureaus. Alle drie krijgen de bureaus de opdracht na te denken over de creatie van een uniform merk.