Business Nieuws : 28 juni 2000 Reclamebestedingen meer dan f 10 miljard
AMSTERDAM - De netto mediabestedingen in ons land zijn in 1999 voor het eerst de f 10 mrd gepasseerd, een groei van 6,6% ten opzichte van 1998.
Dat blijkt uit het BBC/VEA jaarboek 1999, dat is gebaseerd op een jaarlijkse enquête onder de belangrijkste media-exploitanten en uitgevers in Nederland. Waar met name de audiovisuele media, radio en internet een goed jaar achter de rug hebben, werden in de persmedia lagere groeicijfers gerealiseerd. Het zijn vooral de dagbladen die de groei van deze media remmen. Vorig jaar groeiden de dagbladen nog met 17% ten opzichte van 1997, maar nu komen ze slechts tot 2,4%.
Huis-aan-huisbladen, nieuwsbladen en de gratis dagbladen haalden, evenals de publiekstijdschriften, groeicijfers die boven het marktgemiddelde liggen. De vak en managementbladen leverden op totaal niveau iets aan marktaandeel in bijeen groei van 5,3%. Radio is met 14,7%, na internet, de grootste stijger en kwam uit op een netto omzet van f 442mln. Radio en televisie namen tezamen 26% van de totale groei voor hun rekening. Met een omzet van f 45 mln zijn de bestedingen voor webvertising gestegen met 148.6%. Een trend die naar verwachting dit jaar voortgezet zal worden. Het BBC/VEA-rapport prognosticeert een omzet voor adverteren op het net van f 100 mln in 2000. De totale marktgroei zal blijkens het jaarboek uitkomen op 7,4%, met een omzet van f 11,1 mrd.(FD)
Overig nieuws van vandaag
- EU-inval hij KPN en Libertel wegens vermeende afspraken
- Hagemeyer verkoopt weer consumentenactiviteit
- KPN schroeft kosten omlaag voor concurrentie
- Ahold volledig eigenaar Braziliaanse supermarkt
- Metaalbedrijven kopen gezamenlijk stroom
- KLM-dochter Buzz verwacht in 2002 winst
- Dotcomkerkhof dreigt voor internetboegbeeld Amazon
- VS dempen belastingruzie met Nederland
- Reclamebestedingen meer dan f 10 miljard
- KPN zoekt licentie zaktelefonie Italië
- Kabinet wil toezicht op bedrijven stroomlijnen
- Alkmaar pakt werkloosheid harder aan