Bedrijfsregio : 23 Januari 2002 Eerste bijeenkomsten Cybermatch II verwacht in april
Cybermatch II
In 2002 zullen drie bijeenkomsten worden georganiseerd met als doel bedrijven inzicht te geven in de mogelijkheden die moderne ICT hen biedt bij het verbeteren van bedrijfsprocessen alsmede ICT-toepassers en ICT-ontwikkelaars met elkaar in contact te brengen. De eerste bijeenkomst zal waarschijnlijk in april plaatsvinden.
Wat is Cyberpolder?
Cyberpolder Noord-Holland is het Informatie- en Communicatie Technologie(ICT) stimuleringsprogramma. Het programma heeft twee hoofddoelen: enerzijds wil de provincie met dit programma het vestigingsklimaat voor ICT-bedrijven binnen Noord-Holland verbeteren, anderzijds willen we de bedrijven in Noord-Holland stimuleren bedrijfsprocessen te verbeteren met behulp van ICT.
De zeven speerpunten
Door de provincie Noord-Holland is versterking van de kennis- en
netwerkeconomie als een van de
speerpunten benoemd. In de beleidsnotitie is deze ambitie verder
uitgewerkt. De uitdaging is om
voorwaarden te scheppen die het bedrijfsleven in staat stellen op
het terrein van de kennis-
en netwerkeconomie tot de top van Europa te behoren. Bovendien
zal de convergentie tussen de
'nieuwe' economie en de traditionele economische sectoren verder
worden versterkt.
In het beleid worden zeven speerpunten geselecteerd waar langs kan worden gewerkt aan het daadwerkelijk verwezenlijken van de ambities. Deze zeven speerpunten zijn achtereenvolgens:
- Vestigingsmilieus: het bieden van de specifieke vestigingsmilieus die voldoen aan de vraag die er in de toekomst aan zullen worden gesteld. De vestigingsmilieus zijn breed en omvatten niet alleen de traditionele bedrijventerreinen maar bevatten bijvoorbeeld ook onderwijs, arbeidsmarktbeleid en dergelijke. De regionale spreiding van terreinen, de inkleuring en de sturing op de invulling zijn hierbij belangrijke punten;
- Netwerken: het bij elkaar brengen van partijen om op regionaal en provinciaal niveau de verbinding tot stand te brengen tussen segmenten van de kennis- en netwerkeconomie en het ontwikkelen van instrumenten daartoe;
- Strategieën: Het stimuleren en ondersteunen van het ontwikkelen van strategieën voor de belangrijkste branches in Noord-Holland gericht op het benutten van de mogelijkheden van de 'nieuwe economie' via bijvoorbeeld e-commerce. Daarnaast het identificeren, formuleren en uitvoeren van projecten gericht op innovatie en internationalisering;
- Kennis: het stimuleren en ondersteunen van het toegankelijk maken van kennis voor het midden- en kleinbedrijf via kenniscentra, samenwerking met intermediaire partijen en het ontwikkelen van instrumenten daartoe;
- Internationalisering: via de provinciale beleidsprogramma's en middels samenwerking met nationale en regionale partners aantrekken van internationale bedrijven alsmede het ondersteunen van het Noord-Hollands bedrijfsleven bij het penetreren van de internationale markt;
- Arbeidsmarkt en onderwijs: het benutten van het arbeidsmarkt- en onderwijsbeleid om te voorzien in de behoeften van de kennis- en netwerkeconomie. Inzetten op de mogelijkheden om te voorzien in de scholingsbehoefte en actieve benadering stimuleren van doelgroepen als allochtonen, vrouwen en jongeren met een afgebroken opleiding;
- De dwarsverbanden: de snelle economische veranderingen hebben grote maatschappelijke effecten. De provincie rekent het tot haar taak deze voor de provincie in beeld te brengen. Het betreft vrijwel alle terreinen maar de belangrijkste dwarsverbanden zijn naar ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer, milieu en welzijn.
Meer informatie kunt u vinden op de sites van Cyberpolder, Networked City en Kop & Munt (Kop@Mail) (Bronnen Cyberpolder, Networked City en Kop & Munt).