Algemeen: 09 september 2015 Den Helder: Naar een betere dienstverlening door pre-mediation
Bron: Gemeente Den Helder - De administratieve lastendruk verminderen en de klanttevredenheid verhogen. Dit zijn twee belangrijke doelen waaraan de gemeente Den Helder werkt. Dit gebeurt onder meer door het inzetten van pre-mediation. De afdeling Veiligheid Vergunningen en Handhaving (VVH) van de gemeente past deze methode inmiddels succesvol toe in handhavings-procedures.
Wat is pre-mediation?
Pre-mediation is een verhelderend gesprek tussen een medewerker van de gemeente met een burger of een bedrijf om een zaak eens goed met elkaar door te spreken.
Vaak wordt, door een goede uitleg, begrip voor elkaar belangen duidelijk gemaakt en kan het geschil worden opgelost. Zo kan worden voorkomen dat een conflictsituatie blijft bestaan.
Persoonlijke benadering
Conflicten met particulieren of organisaties kosten vaak veel tijd, energie én geld. De gemeente investeert in een goede relatie met haar klanten. Zij wil het verschil maken door de burgers op een menselijke en respectvolle manier te benaderen.
De regelgeving is niet altijd eenvoudig. Het eenzijdig benadrukken van deze regelgeving door de gemeente, komt veelal als forcerend en conflicterend over.
Een reden temeer om dit te doorbreken en te investeren in een betere dienstverlening door onder andere Pre-mediation. Pre-mediation is als middel de laatste tijd succesvol toegepast door de afdeling VVH en daarmee zijn (langdurige) juridische procedures voorkomen. Door deze werkwijze zijn dit jaar al meer dan tien handhavingszaken opgelost doordat betrokkenen de bezwaarschriften hebben ingetrokken.
Naast het toepassen van pre-mediation nemen de medewerkers van de afdeling VVH ook regelmatig persoonlijk contact op met particulieren en ondernemers om, in kader van vergunningverlening, feedback te vragen om zo - waar mogelijk - de dienstverlening te verbeteren.
Overig nieuws van vandaag
- Den Helder: Naar een betere dienstverlening door pre-mediation
- Den Helder: Secret Scan van winkels - meld uw winkel aan (november 2015)
- Gemeente Den Helder intensiveert bestrijding van woon- en adresfraude
- Hollands Kroon: Gaat u uw wijk opknappen met burendag (26 september 2015)
- Noord-Holland: Afspraken voor voldoende zoetwater
- Waddenfonds investeert in verziltingprojecten
- Betaalbaar wonen in Den Helder? Woonlastenonderzoek onder huurders van 14 tm 27 september 2015