Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Algemeen: 29 november 2012 Eerste begroting nieuwe gemeente Schagen gereed

De begroting 2013 van de nieuwe gemeente Schagen is klaar. Donderdag 29 november 2012 vergaderen de gemeenteraden van Harenkarspel, Schagen en Zijpe over de begroting

Zij besluiten dan ook of de begroting aan de nieuwe gemeenteraad kan worden aangeboden. De nieuwe raad stelt begin januari 2012 2013 de begroting vast.

Zoals we in juni 2012 met de drie gemeenteraden hebben afgesproken, hebben we de begroting 2013 gebaseerd op het huidige beleid van de drie fusiegemeenten. Wat precies de gevolgen van het nieuwe regeerakkoord zijn, weten we nog niet. Daarom hebben we hiermee in onze begroting geen rekening gehouden. Wel hebben we enkele wensen voor nieuw beleid opgenomen, zoals het blijven uitvoeren van het hondenbeleid in de kern Schagen (kosten € 16.000 per jaar) en het instellen van een blauwe zone in Callantsoog in plaats van betaald parkeren (kosten € 50.000 per jaar).

Programma's

De begroting is onderverdeeld in tien programma's. In elk programma staat wat de visie van de gemeente is, met welke ontwikkelingen we rekening houden en wat de speerpunten zijn voor 2013. Deze speerpunten komen voort uit de huidige begrotingen van de drie fusiegemeenten. Voorbeelden zijn:

Voor een volledig overzicht van de speerpunten verwijzen wij u graag naar de Programmabegroting 2013 op de website bij de agenda van de fusieraad, agendapunt 16.

Begroting in cijfers

Alles bij elkaar geeft de nieuwe gemeente Schagen ongeveer € 100 miljoen per jaar uit. Tegenover deze uitgaven staan uiteraard ook inkomsten. Deze inkomsten bestaan voor een groot deel uit uitkeringen van de rijksoverheid. Daarnaast ontvangen we inkomsten uit gemeentelijke belastingen, zoals de onroerende zaakbelasting.

Bezuinigingsmaatregelen

Om ervoor te zorgen dat we de komende jaren niet meer uitgeven dan er binnenkomt, zijn er bezuinigingsmaatregelen nodig. Zo stellen we voor om € 1,1 miljoen te bezuinigen op de ambtelijke organisatie. De nieuwe gemeente zou met minder personeel toe moeten kunnen dan de 'som van drie'. Deze ruimte ontstaat door vacatures en natuurlijk verloop. De vraag is of we meteen in 2013 al € 1,1 miljoen kunnen bezuinigen. Mocht dat niet lukken, dan dekken we het resterende bedrag uit de zogeheten frictiekostenvergoeding. Dit is geld dat wij van de rijksoverheid krijgen om kosten die door de fusie ontstaan, zoals boventallig personeel, te kunnen betalen. Een ander voorstel om geld te bezuinigen is dat we € 350.000 minder willen uitgeven aan onderhoud van de openbare ruimte (wegen, groen, verlichting etc.).

We denken dat we uit de onroerende zakenbelasting voor niet-woningen € 205.000 meer ontvangen, omdat we vanaf volgend jaar hiervoor het tarief gebruiken dat nu in Schagen geldt min de opslag van 6% voor stadsmanagement. Dit betekent dat de aanslag OZB voor sommige bedrijven en instellingen hoger zal uitvallen dan in 2012.

Vanaf 2015 moet de gemeente nog eens voor € 1,1 miljoen extra bezuinigen om ook in die jaren de begroting sluitend te krijgen. Daar gaan we de komende tijd verder over nadenken. Wanneer het nieuwe regeerakkoord leidt tot extra financiële lasten voor de gemeente, wordt het bedrag van € 1,1 miljoen hiermee verhoogd.

Voor 2013 kiezen we niet voor bezuinigingen die de samenleving direct raken.

Alle voorzieningen blijven in stand en, met uitzondering van de hiervoor genoemde maatregelen, kan de nieuwe gemeente Schagen in 2013 ongeveer evenveel uitgeven als de drie zelfstandige gemeenten Harenkarspel, Schagen en Zijpe bij elkaar.

Belastingen en heffingen

Om alle voorzieningen te kunnen betalen, krijgt de gemeente geld van de rijksoverheid en heft de gemeente belastingen. De belangrijkste zijn de onroerende zaakbelasting, de afvalstoffenheffing en het rioolrecht. Uitgangspunt is dat de afvalstoffenheffing en de rioolheffing alle kosten dekken die hier tegenover staan. De gemeente heft volgend jaar geen hondenbelasting.

Onroerende zaakbelasting (OZB)

Voor het bepalen van de tarieven in 2013 moet de waarde van alle onroerende zaken per 1 januari 2012 bekend zijn. Bij het maken van de begroting 2013 waren de taxaties nog niet helemaal afgerond. De gemeenteraad stelt daarom pas eind januari 2012 de tarieven voor volgend jaar vast. Bij het bepalen van de tarieven is het uitgangspunt dat de opbrengst uit OZB 2% hoger moet zijn dan in 2012.

Afvalstoffenheffing

De gemeente is verantwoordelijk voor het inzamelen en verwerken van huisvuil. De gemeente maakt hiervoor gebruik van Holland Collect (onderdeel van de HVC-groep). Door de fusie tussen de gemeenten Harenkarspel, Schagen en Zijpe zijn de tarieven opnieuw berekend. Ook hebben we gekeken naar de verdeling van de kosten over de verschillende huishoudens. Dit levert het volgende overzicht op van de tarieven in 2013 ten opzichte van de tarieven in 2012. (Bron: Gemeente Harenkarspel, Gemeente Schagen, Gemeente Zijpe)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl