Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Algemeen : 21 Februari 2005 Marina Petten, Stand van zaken december 2004

Kort historisch overzicht.

In 1997 bestond de Zijpe- en Hazepolder 400 jaar en in dat jaar werden veel festiviteiten georganiseerd om dit heugelijke feit te vieren. Eén van die activiteiten was de organisatie van een symposium, gehouden in het forum van het ECN, waarvoor diverse bureaus waren uitgenodigd een ontwerp in te dienen voor een toekomstige invulling van de kustzone voor de jaren 2015-2025. Deze inzendingen werden door een zeer deskundige jury beoordeeld. Grontmij won daarbij met zijn inzending Not afraid of Red, Yellow and Blue de publieksprijs. In het toekomstbeeld van de Grontmij was een forse zeewaartse kustverdediging de leidraad, waarbij onder ander een zeehaven voor Petten was opgenomen en een extra kanaal vanaf het Noordhollands Kanaal naar de Hondsbossche Zeewering, teneinde extra afvoermogelijkheden voor overtollig water te creëren.

Daarna is in 1999 door de provincies Noord- en Zuid Holland een studie "Visie Hollandse Kust 2050" opgestart. Dit met het oog op de te verwachten bodemdaling en veranderingen in het klimaat met de daardoor te verwachten zeespiegelstijging. Daarbij is de problematiek van de kustverdediging in kaart gebracht en zijn oplossingsrichtingen voor de noodzakelijke kustversterking aangegeven.

De raad van de gemeente Zijpe heeft daarbij, samen met de overige Noord Hollandse kustgemeenten, gepleit voor zeewaarts gerichte oplossingen. Het eindrapport van deze studie met aanbevelingen is op 10 juni 2002 door Provinciale Staten van Noord Holland vastgesteld.

Project Uitwerking Kustvisie van de provincie Noord-Holland.

Gebaseerd op de uitkomsten van de studie "Visie Hollandse Kust 2050" van de provincies Noord- en Zuid Holland is de provincie Noord-Holland dit jaar gestart met het project "Uitwerking Kustvisie 2050". Daarbij worden per kustvak de mogelijkheden voor het bereiken van een structurele kustverdediging bekeken.

Op basis van die uitkomsten wordt aangegeven welke oplossingen het beste voor uitvoering in aanmerking komen. Dat onderzoek zal resulteren in een aanbeveling aan de Staatssecretaris voor Verkeer en Waterstaat waarin per kustvak de beste oplossing zal worden aangegeven. De zwakke schakels in de kust, in onze gemeente de smalle duinenrij bij Callantsoog en de Hondsbossche en Pettemer Zeewering, worden als eerste nader uitgewerkt. Gemeente Zijpe heeft in dit onderzoek de mogelijkheid van het realiseren van een zeejachthaven bij Petten ingebracht.

De provincie heeft in het kader van dit onderzoek aan Waterloopkundig Laboratorium Delft Hydraulics opgedragen drie mogelijkheden van kustverdediging te onderzoeken, te weten zeewaarts, consoliderend of landwaarts. In dit onderzoek komen met name de morfologische aspecten van deze oplossingsrichtingen aan de orde.

De resultaten zijn intussen bekend geworden. Uit deze studie is gebleken, dat voor de zwakke schakels in onze gemeente, te weten de smalle duinenrij in Callantsoog en de Hondsbossche ­ en Pettemer Zeewering, zeewaartse oplossingen een goede invulling kunnen vormen voor het bereiken van een structurele kustveiligheid.

Vanuit dit onderzoek is aangegeven, dat zeewaartse kustverdediging goed kan worden verkregen door op beide locaties zeven of acht kortere strekdammen van ca 250 à 300 m aan te leggen. Aanleg van een Marina Petten past goed in deze oplossingsrichting.

Plan aanleg zeejachthaven Marina Petten.

Het plan voor de aanleg van een zeejachthaven bij Petten ondersteunt onze duidelijke voorkeur van zeewaartse kustverdediging. Daarbij geeft dit plan tevens een noodzakelijke impuls aan de economische ontwikkeling van het betrokken gebied. Er is dus geen sprake van dat een projectontwikkelaar de taak van de overheid op het gebied van het verkrijgen van kustveiligheid overneemt.

Zeewaartse kustverdediging is ons inziens duidelijk te verkiezen boven een consoliderende- of landwaartse wijze van kustverdediging vanwege de sterk negatieve maatschappelijke uitwerkingen van die laatste twee oplossingsrichtingen.

Voor iedereen is waarneembaar, dat in Petten de economische ontwikkeling stagneert, waardoor particuliere investeringen uitblijven. Dit in tegenstelling tot het gebied van Callantsoog en Groote Keeten. Daarom tracht het gemeentebestuur het gebied rondom Petten een economische impuls mee te geven om daarmee het investeringsklimaat te verbeteren. Wij verwachten, dat de aanleg van een Marina Petten deze noodzakelijke economische impuls kan teweegbrengen. De uitslag van het morfologisch onderzoek heeft de partijen in dit project zoveel vertrouwen in een positieve uitkomst gegeven, dat de private partners bereid zijn meer geld in de voorbereiding van dit project te steken. Het plan van Marina Petten is intussen aan de uitkomsten van het morfologisch onderzoek aangepast en we verwachten daarmee zelfs een optimalisering van het ondersteunen van de kustveiligheid van met name de Pettemer Zeewering te kunnen bereiken. Door aanleg van de zeejachthaven wordt een zeewaartse verondieping van het kustprofiel bereikt. Daarbij vormt de jachthaven een bastion, die golfoploop op de Pettemer Zeedijk voorkomt, waardoor dijkverhoging waarschijnlijk niet behoeft te worden uitgevoerd. De veiligheid van het dorp Petten zal met de aanleg van een Marina Petten versterkt worden, terwijl tevens een noodzakelijke economische impuls aan dit gebied wordt gegeven.

Om deze samenwerkingvorm meer inhoud te geven is onlangs een Samenwerkings- overeenkomst afgesloten tussen de gemeente Zijpe, Kop & Munt, de Nederlandse Zeejachthaven Ontwikkelingsmaatschappij (NZO) en Grontmij. De private partners in dit project NZO en Grontmij, financieren de nadere uitwerking van de voorbereiding van dit project. Hiermede is dus geen gemeenschapsgeld gemoeid.

Haalbaarheidsonderzoek aanleg Marina Petten.

Op basis van deze Samenwerkingsovereenkomst is intussen een haalbaarheidsonderzoek gestart, waarbij alle facetten van dit project onder de loep worden genomen en getoetst op hun effect en haalbaarheid. Nagegaan wordt of de verwachte afzet van woningen zowel in het havengebied en in het binnendijkse gedeelte gerealiseerd kan worden. Maar ook wordt nagegaan, of realisatie van dit project de te verwachten economische injectie zal teweegbrengen en planologisch kan worden ingepast. Ook vragen zoals wat betekent dit plan voor de werkgelegenheid, hoe wordt de bereikbaarheid goed ingevuld, hoe kan dit plan goed op de bestaande kern van Petten worden aangesloten, hoe kunnen de unieke natuurwaarden worden beschermd etc. etc. worden meegenomen. De gemaakte opmerkingen op de diverse informatiebijeenkomsten zullen worden meegenomen.

Op basis van de uitkomsten van dat onderzoek, die naar verwachting medio 2005 bekend zijn, gaan alle deelnemende partijen, dus ook de gemeente Zijpe, bekijken of voortzetting van dit project mogelijk en wenselijk is.

Op voorhand wordt uitgegaan van woningen voor alle categorieën, waaronder ook starters. Het zal dus niet alleen voor rijke mensen zijn weggelegd.

Naast ons onderzoek naar de haalbaarheid van Marina Petten loopt parallel daaraan vanuit de provincie het project Kustvisie 2050 een Integrale Beoordeling van mogelijke scenario's. Ambtelijk zijn de onderzoeken van Marina Petten en die van de provincie op elkaar afgestemd. De uitkomsten van beide onderzoeken worden naar verwachting medio 2005 bekend gemaakt.

Vervolgstappen.

Op basis van de uitkomsten van beide onderzoeken wordt het plan aangepast en wordt een totaalconcept voor deze planvorming uitgewerkt. Pas dan is het mogelijk aan te geven hoe de vele bij dit plan behorende aspecten kunnen worden ingevuld.

Op dat moment wordt dit plan voor voorlopige besluitvorming aan de partners in dit traject voorgelegd.

Wij zullen in de nabije toekomst op diverse manieren informatie verstrekken over de voortgang van dit project.

Schagerbrug, 15 december 2004 (Bron: Marina Petten)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl