Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Algemeen : 24 Oktober 2003 Reactie van het college van B&W Harenkarpsel op de algemene beschouwingen (meerjaren)begroting 2004-2007

Geachte raadsleden,

Hierbij bieden wij u in eerste termijn aan onze reactie op uw algemene beschouwingen aangaande de (meerjaren)begroting 2004-2007.

Algemeen

Misschien nog meer dan in andere jaren is het nu dringend gewenst om als gemeente Harenkarspel stil te staan bij de missie en de visie ten aanzien van gewenste ontwikkelingen van onze gemeente. Dit vooral in relatie tot door andere instanties al in gang gezette ontwikkelingstrajecten. Met deze trajecten doelen wij op lopende processen als NoordWest8, het nieuwe streekplan, de Agenda van de Toekomst, Waterbeheer 21e eeuw, de ontwikkeling(en) van en bij het gewest Kop van Noord-Holland en de voorgenomen en/of op te schalen samenwerkingsvormen.

Als wij de geografische en strategische positie van onze gemeente op de kaart van Noord-Holland Noord in aanmerking nemen, dan is Harenkarspel in de geschetste ontwikkelingen zeker geen eiland. Vast staat dat wij als gemeente te maken krijgen met de effecten van de besluitvorming die voortvloeien uit de eerdergenoemde processen of wij daar nu wel of niet achter staan. Daarom is het ook noodzakelijk direct betrokken te blijven bij deze processen en te trachten hierop zoveel mogelijk invloed uit te oefenen. Daardoor kunnen wij zelf zoveel mogelijk de regie over de door ons beoogde effecten op korte(re) en lange(re) termijn in handen houden. Daarbij dient bedacht te worden dat indien onze gemeente onvoldoende invulling daaraan geeft, de hierdoor ontstane ruimte zeker (op kortere of lange(re) termijn) door andere beslissers ingevuld zal worden. Dit komt versterkt tot uiting vanwege de geografische en strategische positie van onze gemeente.

Bij het proces van de Agenda van de Toekomst hebt u als gemeenteraad onder meer uitgesproken dat u Harenkarspel wenst te zien als een zelfstandige, krachtige en vitale gemeente. Uitgaande van dit gegeven is het dan wel noodzakelijk dat wij de daarbij behorende consequenties ook accepteren. Hiermee bedoelen wij onder meer dat wij onze gemeente hiertoe dan ook voldoende moeten toe- en uitrusten. De bij de eerdergenoemde status behorende - toekomstige - functies op het gebied van (basis)voorzieningen, infrastructuur en de daaraan gekoppelde kosten-/opbrengstendragers en de eventuele subsidiemogelijkheden, moeten wij daarom kunnen behouden en uitbreiden. Zo hebben en houden wij voldoende (economisch) draagvlak om de rol die voortkomt uit de door de raad geformuleerde status, ook in de toekomst daadwerkelijk inhoud te kunnen geven.

Daarbij past ook een bewustwording ten opzichte van zichtbare, minder zichtbare en onzichtbare effecten alsook een alerte houding voor mogelijke - te verwachten - nadelige effecten voor (de leefbaarheid van) onze gemeente vanwege besluitvorming elders. De eigen toekomstperspectieven kunnen alleen maar zeker worden gesteld door pro-actief de concurrentie met anderen aan te gaan. Daarvoor is middeleninzet een randvoorwaarde. De kans op resultaat is groter naarmate door u consequenter en nadrukkelijker de eigen doelstellingen worden nagestreefd (en niet alleen in woord maar ook in daad). Daarbij kan onder meer worden gedacht aan grotere woningbouwlocaties, bedrijventerreinen en recreatieve voorzieningen. Dat ligt anders wanneer genoemde effecten in sommige situaties worden onderschreven als een voor het gehele gebied van de Kop van Noord-Holland (Noord) wenselijke ontwikkeling, ook al zou dat ten koste - kunnen - gaan van andere gemeenten.

Specifiek

De gemeente Harenkarspel moet naar het oordeel van ons college de voorwaarden instandhouden en/of verbeteren op basis waarvan zij blijvend kan inspelen op de vragen vanuit de samenleving. Ook de vanwege het rijk opgelegde en in de toekomst ook bij voortduring op te leggen nieuwe taken aan gemeenten, en de onvermijdbare samenwerking met anderen, verplichten daartoe. Van deze samenwerking zijn op korte termijn (in organisatorisch opzicht) nog niet echt betekenisvolle effecten bekend of te verwachten. Met betrekking tot de door het rijk c.q. de wetgever opgelegde taken bestaat in ons staatsbestel geen keuzevrijheid om die taak wel of niet te willen oppakken. Een gemeente die zelfstandig wil blijven en die zich krachtig en vitaal noemt, moet dat kunnen opvangen, zo verwacht het rijk. Over autonome taken bestaat wel de mogelijkheid deze al dan niet af te stoten. De tendens van de laatste jaren is echter dat er over het geheel alleen maar meer taken bijkomen bij gemeenten.

In relatie met het voorgaande dient onze organisatie adequaat te zijn ingericht. Wij hebben in het verleden regelmatig kunnen toetsen hoe onze organisatie er kwantitatief bijstaat. Dit heeft niet geleid tot de conclusie dat wij in negatieve of positieve zin uit de pas lopen. Daarover bent u frequent geïnformeerd. Alle besluiten met betrekking tot de omvang van de personeelsformatie zijn genomen in overleg met uw raad(scommissies) onder aanvaarding van wederzijdse argumenten over de gevraagde product- en dienstverlening. De huidige, kwantitatieve en kwalitatieve organisatie is derhalve op dit moment een gegeven. De nog uit de herindeling voortgevloeide, personele en organisatorische problemen zijn grotendeels opgelost.

Raadsprogramma's

Verder is nadrukkelijk het moment aangebroken waarop uw raad, met inachtneming van de wettelijke verantwoordelijkheden van raad en college, keuzes gaat maken naar aanleiding van de programmabegroting 2004 en de daarbij behorende voorstellen (waaronder het dekkingsplan). Mochten uw keuzes anders uitvallen dan de keuzes zoals die zijn voorbereid door ons college, dan hoort daarbij ook het - zonodig - concretiseren van die keuzes en het oppakken van uw verantwoordelijkheid tot het aangeven van de daarbij horende structurele dekking anders dan door stelposten.

Hierna, bij de beantwoording dan wel de reactie op uw beschouwingen hebben we gekozen voor de programmatische indeling van de begroting. Hierbij merken wij op dat wij ons hebben beperkt tot die zaken die naar ons oordeel uitdrukkelijk nopen tot een reactie van ons college. Zoals bekend gaat het er na de invoering van het dualisme vooral om dat u als raad(sfracties) met elkaar discussieert en tot besluitvorming komt op 4 november 2003. De programmabegroting is een product van uw raad dat duidelijk in ontwikkeling is. Met de daarvoor onontbeerlijke ondersteuning zult u zeker in staat zijn aan de verbetering hiervan te werken.

Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Harenkarspel,
de secretaris, de burgemeester, J. Perton E.J.Th.M. Huisman

Een complete reactie (Jongeren Cultuur, Sport en Recreatie, Zorg en Sociale Voorzieningen, Democratie en Dienstverlening, Leefbaarheid, Wonen en Werken, Bereikbaarheid en Mobiliteit, Veiligheid & Financiering en Dekking) en de Begrotingskrant 2004 kunt u vinden op de website van de gemeente Harenkarspel www.harenkarspel.nl

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl