Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Algemeen : 18 augustus 2000 VNU verkoopt laatste restje van belang in Scoot

AMSTERDAM – Uitgever VNU verkoopt zijn belangen in.de zoekdiensten Scoot Nederland en Scoot België voor € 47 mln in contanten aan Scoot Europe, waarin het Britse Scoot.com Plc en de Franse onderneming Vivendi beide voor de helft een belang hebben. VNU had een belang van 75% in het Nederlandse Scoot en was voor de helft eigenaar van Scoot België. Het leverde de uitgever een boekwinst op maar hoe groot die is, wilde VNU niet bekend maken en waaraan hij besteed zal worden, is nog niet bekend.

Eerder dit jaar was overeengekomen dat VNU de belangen zou terugbrengen naar 25%, maar omdat VNU met zijn Gouden Gids-diensten van World Directories een andere kant op wilde dan Scoot, bleek volledige verkoop uiteindelijk de beste optie.Daarmee raakte VNU ook het strategische belang kwijt in de Scoot-bedrijven dat het aanvankelijk wilde behouden. De belangen begonnen te botsen doordat de activiteiten van Scoot en de Gouden Gids-diensten als gevolg van de snelle technologische ontwikkelingen rond internet en WAP, snel naar elkaar toe groeiden. Investeren in nieuwe media is voor VNU, dat zijn gidsen vooral via papier, cd-rom en internet ontsluit, onvermijdelijk. Scoot zit vooral in audio (telefoondiensten) en internet. 'De vraag is of je als VNU dan in twee activiteiten moet blijven investeren', aldus Erik Hoekstra, directeur van Scoot Nederland. 'Met een minderheidsbelang dreigde VNU niet meer dan een financiële partner te worden, zonder veel toegevoegde waarde op het gebied van marketing, database en sales. En daar zijn we juist naar op zoek.'

Voor VNU, die groei inde 'directory-activiteiten' tot één van de speerpunten heeft verklaard, had het partnerschap derhalve meer voordeel dan voor Scoot. Scoot wil de komende tijd forse investeringen gaan doen in een nieuw businessmodel en nieuwe technologie. Daarbij moet worden gedacht aan nieuwe media zoals WAP en, binnen zes maanden, interactieve televisie. Aan het gewone uitwisselen van adresgegevens wordt een transactieservice toegevoegd, wat inhoudt dat Scoot ook het betalingsverkeer wil afhandelen. De nieuwe 'propositie' voor de adverteerders is:

’No leads, no pay’. Het nieuwe concept moet binnen drie aar in heel Europa worden uitgerold, te beginnen in oktober met Frankrijk. Voor VNU blijven de gedrukte Gouden Gidsen het belangrijkst, maar er zal fors worden geïnvesteerd in internet. De directory-sites moeten zich ontwikkelen tot één grote business-to-business portal en de daaraan gelieerde WAP diensten worden flink uitgebreid. Ook zal worden geïnvesteerd in audio (telefoondiensten) en de ontwikkeling van een transactieservice.(FD)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl