Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Algemeen : 5 September 2000 'Nederlandse hsl-lobby is erg krachtig'

AMSTERDAM ó Over enkele weken brandt de strijd om het vervoer op de hsl-zuid van Amsterdam naar Parijs definitief los. Ondertussen zijn de gegadigden op zoek naar geschikte partners.

'Jazeker, wij zijn nog steeds erg geÔnteresseerd in de Nederlandse hogesnelheidslijn', klinkt het uit het Parijse hoofdkantoor van de Franse vervoerder CGEA. 'Binnenkort nemen wij een besluit of wij definitief meebieden. We zijn nu nog in gesprek met mogelijke partners.'

Vervoerders uit heel Europa hebben hun zinnen gezet op de exploitatie van de hsl-verbinding van Amsterdam via Brussel naar Parijs. Bij het verantwoordelijke ministerie van Verkeer en Waterstaat hebben veertien bedrijven hun belangstelling aangemeld nadat duidelijk werd dat het kabinet het vervoer niet onderhands aan de zogeheten Oranje-combinatie van NS, KLM en Schiphol zou gunnen. In het lijstje met kandidaten staan naast de NS ook de Deutsche Bahn, de Franse SNCF, de NMBS uit BelgiŽ en een aantal Britse, Zweedse en Franse bedrijven. Ook het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf Amsterdam wil meedingen.

Tot 15 september hebben de gegadigden nog de tijd om aan te gegeven of het hun menens is. Dan sluit namelijk de termijn waarbinnen bedrijven zich definitief voor de openbare aanbesteding kunnen aanmelden. Nog niet geregistreerde bedrijven kunnen overigens alleen nog meedingen als zij een alliantie sluiten met een van de 'veertien', zo stellen de regels. Halverwege volgend jaar moet duidelijk zijn welk bedrijf of consortium met het contract aan de haal gaat. In 2005 zal de eerste hsl-trein van Amsterdam naar Parijs volgens plan rijden.

De geregistreerde bedrijven zijn daarbij vrijwel tot elkaar veroordeeld, want ieder bedrijf heeft wel een voordeel in huis dat de ander ontbeert. Zo moeten de partijen niet alleen verstand hebben van treinvervoer, maar ook van de Nederlandse vervoersmarkt. Ze moeten verder kantoor houden in Nederland. Maar dat niet alleen. De kandidaten dienen uit een land te komen dat Nederlandse vervoerders toegang geeft tot het nationale spoornet. Zonder dit 'level playing field' kunnen kandidaten het wel schudden, zo lieten de Tweede Kamer en minister herhaaldelijk weten.

Met name voor de kandidaten uit Frankrijk en BelgiŽ kan dit een groot probleem worden, aangezien hun regeringen buitenlandse vervoerders op het eigen spoor weren. Zweden en het Verenigd Koninkrijk zijn met hun geliberaliseerde spoorwegmarkten daarentegen wel acceptabele landen.

Het Franse CGEA laat zich hierdoor echter niet weerhouden zich in de biedingsstrijd te mengen. 'We bestuderen de biedingsvoorwaarden heel nauwkeurig, want wij zien het hsl-vervoer wel zitten', aldus A. Michon van CGEA. 'Binnenkort nemen wij een besluit. Dat hangt ook af van de besprekingen met mogelijke partners.' Het bedrijf voert daarbij gesprekken met verschillende bedrijven waaronder het Zweedse SJ International, eveneens een van de veertien geregistreerden.

S. Ray, algemeen directeur van de Zweedse spoormaatschappij, zegt vooral een Nederlandse partner te zoeken. Als dat lukt, dan voldoet de combinatie aan alle voorwaarden die het kabinet stelt. Desondanks vreest de Zweed dan nog achter het net te vissen. 'De Nederlandse lobby om de NS het vervoer te gunnen is erg krachtig. Dat is ook logisch. Het gaat immers om de kroonjuwelen van het Nederlandse treinvervoer.'

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes vari√ęrend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl