Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Algemeen : 4 September 2000 Olieboeren zetten de toon in de luchtvaart

AMSTERDAM — De luchtvaart klaagt steen en been over de torenhoge brandstofprijzen. Maar niet iedereen. Lufthansa handelt in kerosine en goed ook.

De rest van vliegend Europa heeft het nakijken.

Callopties, bandbreedteopties, termijntransacties, acties op de spotmarkt in Rotterdam, het lijken de logboeken wel van een serie speculanten die aan het werk is op allerlei dubieuze markten. In werkelijkheid valt het te lezen in verslagen van de Duitse Lufthansa, dat toch niet bepaald bekend staat als de Nick Leeson uit de luchtvaart.

Waarom deze uitgebreide handel in olieproducten?

De marges in de luchtvaart zijn traditioneel dun. Hoewel alle verwennerij in de first en business class een luxueuze aanpak doet vermoeden, zijn het de zeer sobere en scherpe calculaties van de boekhouders, die de vliegtuigmaatschappijen in de lucht moeten houden.

Veranderingen in externe omstandigheden als de oliemarkt en de kerosineprijzen grijpen diep in de resultaten van de maatschappijen. Het laatste jaar is daar een goed voorbeeld van met zware verliezen als gevolg van de brandstofprijzen zoals bij Martinair.

Jammer genoeg zijn de maatschappijen er niet altijd even open over hoe zij met het 'vloeibare goud' omgaan. Er wordt zeer beperkt over gerapporteerd. Een analyse van de recente resultaten van de Europese luchtvaartmaatschappijen geeft enig inzicht.

In de periode april tot en met juni was 14,6% van de uitgaven van de KLM bestemd voor brandstof. Air France besteedde 13% aan brandstof en bij British Airways ging 11,3% van de kosten naar kerosine.

Lufthansa deed het veel beter dan de concurrenten en behoefde in dit kwartaal maar 9,2% van zijn uitgaven aan brandstof te besteden.

Een hele batterij aan middelen zet Lufthansa in om de kerosineprijzen in de hand te houden. 'Het effect van de prijsstijgingen zou nog dramatischer zijn geweest, als wij niet uitgebreid hadden afgedekt met een pakket maatregelen, wat zijn gelijke niet heeft in de luchtvaartindustrie', aldus Lufthansa.

In een interne presentatie meldde Lufthansa dat in het eerste halfjaar van 2000 euro 161 mln werd bespaard door de afdekking van de brandstof en de dure dollar. De maatschappij schat op dit moment dat daar in het tweede halfjaar nog eens euro 170 mln bijkomt.

Lufthansa heeft de brandstofprijs voor dit jaar gefixeerd op $ 18 per vat. Voor 2001 is al 60% afgedekt tegen een iets hogere prijs. De mensen die bij Lufthansa aan de olieknoppen zitten, zullen bij de andere maatschappijen zo aan mogen schuiven, want de Duitse vervoerder heeft in het afgelopen halfjaar verreweg de beste financiële resultaten behaald.

Overigens is het geen verhaal zonder nieten, want in 1998 hebben de afdekkingsmaatregelen de Lufthansa geld gekost, omdat de olieprijs toen zakte.

De KLM kent een minder uitgebreid afdekkingspakket. In 1999 had de maatschappij 40% van de brandstofbehoefte afgedekt en thans is 60% van de behoefte voor het gehele jaar afgedekt. De politiek van Air France is om meer dan 50% af te dekken. Voor dit jaar komt de maatschappij uit op een prijs van $ 24 per vat.

In de aanpak van de kerosineprijzen verschillen de maatschappijen, maar niet in de aanpak van de stoelencapaciteit. Ze hebben hun expansiedrang in het eerste halfjaar behoorlijk kunnen onderdrukken.

Wijs geworden als zij zijn door de verliezen als gevolg van overcapaciteit en moordende concurrentie in 1999. Toen zette bijvoorbeeld iedereen zo veel mogelijk vliegtuigen in op de routes over de Atlantische Oceaan. De 'transatlantic', veruit de drukste vliegroute ter wereld, ontwikkelde zich vervolgens tot een slagveld.

In het afgelopen halfjaar trapten de Europese maatschappijen daarom flink op de rem. Er kwamen maar 7,3% meer stoelen beschikbaar op de routes naar Noord-Amerika en er ging 10% meer reizigers mee. Het aantal lege stoelen liep daardoor flink terug. Op alle routes samen boden de maatschappijen 5,5% meer vliegtuigstoelen aan, terwijl de vraag naar vervoer met 8,9% steeg.

De kleinere maatschappijen zoals het Belgische Sabena en Austrian Airlines hadden het in het eerste jaar moeilijk en leden verlies, vooral Sabena (euro 83,6 mln verlies in eerste halfjaar). Moeder Swissair (85% eigenaar) leed mee. Swissair moest ook nog eens voorzieningen treffen voor saneringen bij zijn drie Franse dochters. Ook de noodlijdende Duitse dochter LTU (reisorganisatie en vliegtuigmaatschappij) vroeg geld van Swissair.

De luchtvaartmaatschappij maakt onderdeel uit van de SAirGroup. Van de luchtvaartdivisie worden alleen brutoresultaten voor rente en belasting bekendgemaakt en die waren euro 100 mln negatief in het eerste halfjaar.

Grootte alleen blijkt niet bepalend voor succes. British Airways is qua beurswaarde en omzet de grootste maatschappij, maar kwam in het eerste halfjaar niet verder dan een stevig verlies. Overnamekandidaat KLM had magere resultaten in de periode januari tot en met maart, maar herstelde zich daarna goed.

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl