Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Algemeen : 28 Augustus 2000 Klachten over verzekeraars stijgen sterk

AMSTERDAM - Het aantal klachten van Nederlandse consumenten over financiële dienstverleners is het afgelopen jaar sterk toegenomen. De toename van het aantal klachten over levensverzekeringen spant de kroon: bijna een verdubbeling.

Het aantal nieuwe klachten over levensverzekeringen steeg afgelopen jaar met 87% tot 1193. Dit blijkt uit het nog niet gepubliceerde jaarverslag over 1999 van de Ombudsman Levensverzekering. De toename Van het aantal nieuwe klachten kan niet worden verklaard uit de groei Van het aantal nieuw afgesloten levensverzekeringen. Nieuwe levenpolissen nam in 1999 maar met 7,9% in aantal toe.

De toename van de irritatie over levensverzekeraars is net afgelopen jaar veel groter geweest dan in het jaar daarvoor. In 1998 was het aantal klachten dat nieuw was binnengekomen bij de Ombudsman Levensverzekering nog 16%. Dat werd toen in de sector als vrij fors betiteld.

Ook het aantal klachten dat bij de Geschillencommissie Bankzaken nieuw is binnengekomen, heeft het afgelopen jaar een versnelde groei laten zien, blijkt uit het eveneens nog niet gepubliceerde jaarverslag over 1999 van deze Geschillencommissie. Het afgelopen jaar nam het aantal nieuw binnengekomen klachten daar met maar liefst 54% toe tot 693. Dat is een verzevenvoudiging van het groeitempo van het aantal bancaire klachten van 1998 ten opzichte van 1997. In 1996 kwamen er bij de Geschillencommissie Bankzaken nog slechts 363 klachten binnen.

De Ombudsman Zorgverzekeringen heeft het aantal nieuw binnengekomen klachten het afgelopen jaar eveneens fors zien stijgen, van 1121 naar 1344. Dat is een toename met 20%. Over de Ombudsman Pensioenen rouleren nog geen exacte cijfers over het aantal binnengekomen klachten, omdat deze instelling slechts eenmaal in de twee jaar een jaarverslag uitbrengt en de balans opmaakt. Toch blijkt ook daar 'de laatste jaren een stijging van het aantal klachten' waar te zijn genomen, waardoor het aantal in behandeling genomen klachten is gestegen van 473 in 1998 naar 'ongeveer 600' het afgelopen jaar.

Bij de Klachtencommissie Dutch Securities Institute, de opvolger van de Klachtencommissie Beursbedrijf, is het aantal nieuwe klachten afgelopen jaar met 39% gestegen tot 273.

Bij de Geschillencommissie Hypothecaire Financieringen blijkt het aantal binnengekomen klachten het afgelopen aar ruimschoots te zijn verviervoudigd tot 49.

De Ombudsman Schadeverzekering is de enige klachteninstantie in de financiële sector die het afgelopen jaar wat minder werk binnen heeft gekregen. Daar daalde het aantal nieuwe klachten in 1999 met 4% tot 2531, blijkt uit het nog niet gepubliceerde jaarverslag.

Over de oorzaken van de forse toename van klachten over banken en verzekeraars tasten de betreffende geschillencommissies en ombudsmannen nog in het duister.(FD)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl