Algemeen : 03 augustus 2000 Aparte bv voor nieuwe zeesluis bij IJmuiden
AMSTERDAM - De regio Amsterdam gaat een speciale exploitatiemaatschappij oprichten die moet zorgen voor een nieuwe zeesluis bij IJmuiden. Met dit initiatief wil de regio de uitvoering van het project versnellen. Een nieuwe sluis, die ongeveer ƒ 1 mrd kost, is dringend nodig omdat steeds meer wachttijden ontstaan bij het bestaande sluizencomplex. In de nieuwe Vennootschap zullen vier partijen deelnemen, te weten het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam, de provincie Noord-Holland, de gemeente Velsen en de vereniging van havenondernemers SIVN. Het Rijk zal voorlopig als waarnemer toetreden, in afwachting van politieke besluitvorming over de investering in IJmuiden. Rijkswaterstaat laat intussen diepgaand onderzoek doen naar het economisch belang van het Noordzeekanaalgebied en de plaats daarin van het sluizencomplex. Deze studie wordt verricht door bureau Rand Europe, bijgestaan door het Nederlands Economisch Instituut, TNO en het oorspronkelijk Belgische Policy Research.Op basis van de uitkomsten neemt het kabinet naar verwachting eind 2001 een beslissing. Tegelijk moet onderzoek naar het technische ontwerp en de financiering op gang komen. 'Op die manier willen we tijd winnen', verklaart voorzitter Ir E.M. Storm van de havenondernemers. Zonder een versnelling van het proces zou een nieuwe sluis op zijn vroegst in 2016 gereed zijn. Door bespoediging van planologische procedures, inschakeling van externe expertise en een regionale kapitaalsinbreng, moet die termijn aanzienlijk worden bekort. De nieuwe vennootschap heeft daarbij het voortouw. 'De exploitatiemaatschappij moet het pad effenen', zo stelt Storm.
De aanpak wijkt af van de traditionele werkwijze van Rijkswaterstaat, die primair verantwoordelijk is voor ontsluiting van de zeehavens. Met hulp van externe commerciële ontwerpbureaus denken de partners in de regio hun doel sneller te bereiken. Ook een innovatieve vorm van aanbesteding moet tijdwinst opleveren. Storm is niet bang dat Rijkswaterstaat zich gepasseerd voelt. 'Wij doen een in de tijd passende handreiking. Anders dan voorheen kan Rijkswaterstaat niet alles in eigen hand houden.'
De regio rekent erop dat het Rijk de investering in de sluis grotendeels voor zijn rekening neemt. Het project leent zich niet voor inbreng van privaat kapitaal, meent drs G.C.G. van den Heuvel, algemeen directeur van het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam. De sluis is een kostenpost waar geen directe inkomsten tegenover staan. Dat maakt inschakeling van marktpartijen moeilijk. Wel kan het Rijk hogere belastingopbrengsten tegemoet zien door een groeiende economische activiteit in het Noordzeekanaalgebied. 'Den Haag heeft publiek-private samenwerking hoog in het vaandel staan. In dit geval ligt publiek-publieke samenwerking meer voor de hand. Ik zie geen andere mogelijkheid.' Dat zou betekenen dat naast het Rijk alleen de regionale overheden nog een rechtstreekse financiële bijdrage leveren.(FD)
Overig nieuws van vandaag
- Chinese beurzen gaan de deur voor buitenlanders openen
- Hemspoortunnel voldoet weer aan veiligheidseisen
- Minister biedt vissers een ton per vergunning
- Behoefte aan ouderen groeit
- Endemol verkoopt belang in Spaanse Telepolis
- C&A sluit mogelijk ook in Duitsland winkels
- On line handelsbeurs voor Rijnvaart
- Aparte bv voor nieuwe zeesluis bij IJmuiden
- Parkeergarages Alkmaar vanaf 2001 continu open