Algemeen : 24 juli 2000 Strengere regels tv-sponsoring door het Rijk
Er komen strengere regels voor de sponsoring van televisieprogramma's door de overheid. In de aankondiging of aftiteling moet voortaan niet alleen staan dat het Rijk of een ministerie aan het programma heeft bijgedragen. Ook moet worden aangegeven met welk doel dit is gebeurd. Premier Kok schrijft dit aan de Tweede Kamer. Hij heeft ingestemd meteen aantal aanbevelingen van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVO) en de Voorlichtingsraad. Kok wil voorkomen dat mensen het idee krijgen dat de overheid te televisieprogramma’s wil beïnvloeden.
De Tweede Kamer krijgt een zwaardere rol bij coproducties. Tot nog toe regelen ministeries hun sponsoring zelf. Voortaan krijgt de Kamer elk jaar een overzicht van de sponsoractiviteiten. Tussen 1994 en 2000 droeg de overheid volgens meldingen van de ministeries in totaal ƒ 14 mln bij aan 66 informatieve televisieprogramma's. Per jaar is dat ƒ 2,4 mln, ofwel 0,1% van de gezamenlijke omzet van de omroepen.(FD)
Overig nieuws van vandaag
- Wereld Natuur Fonds vreest uitsterven van kabeljauw
- Kabeljauwfilet evenaart prijs van Biefstukje
- Strengere regels tv-sponsoring door het Rijk
- Illegale gen-piepers leveren hardleers Avebe dwangsom op
- Kandidaat-lidstaten EU blijven achter in groei
- KLM/BA nadert tweede akte
- Buurtsuper gedwongen tot metamorfose
- Miljardendans om autotunnel
- KPN kan 21%-belang in Eircom sneller verzilveren
- Nieuwe Reddingmuseum wordt grote trekker Rijkswerf
- EU verzet zich tegen bundelen van inkopers