Algemeen : 19 juli 2000 KPN en ABN Amro trekken Europa in met gezamenlijke internetbank
AMSTERDAM -ABN Amro en KPN gaan op de Europese markt samen financiële diensten aanbieden via internet. De bedrijven investeren gezamenlijk u € 150 tot € 200 mln in de joint venture, die tot Money Planet is gedoopt. Begin 2001 moet de 'personal finance portal' Money Planet, waarin KPN en ABN Amro beide voor 50% deelnemen, in de lucht zijn.
Beide bedrijven willen met deze alliantie vormgeven aan hun Europese expansie. De joint venture fungeert als tussenpersoon en zet ABN Amro producten in de markt onder het label van Money Planet.De investering van € 150 tot € 200 mln (voor de eerste tweejaar) zal naast het bouwen van het internetportaal voornamelijk worden gespendeerd aan marketing. 'De markt moet natuurlijk weten dat je bestaat', zei KPN-bestuurder Joop Drechsel tijdens een toelichting.
Money Planet moet binnen vier jaar winstgevend zijn. 'Elke dag worden er internetplannen gelanceerd. Niemand kan aantonen dat ze er winst mee gaan maken. Wij denken met onze financiële producten en het klantenbestand van KPN een profijtelijk concept in handen te hebben', zei Rijkman Groenink, bestuursvoorzitter van ABN Amro.
Het kernaanbod, bestaande uit effectendiensten, bankrekeningen en creditcards, wordt exclusief geleverd door ABN Amro. Producten als hypotheken, verzekeringen en spaarrekeningen kan Money Planet echter ook van andere bankverzekeraars betrekken. In eerste instantie richt de alliantie zich op Nederland, België en Duitsland, om daarna de Europese expansie voort te zetten in de richting van Frankrijk, Spanje en Groot-Brittannië.
Beleggers reageerden niet positief op het nieuws. KPN opende op € 48, maar moest snel terrein prijsgeven, om uiteindelijk 4,7% lager e sluiten op € 46.21. ABN Amro bleef nagenoeg onveranderd op € 25,08. ABN Amro vult met deze alliantie zijn internetstrategie in. 'We absorberen internet in onze retailstrategie. De doelstelling van een tweede Europese thuismarkt is niet verlaten, maar door middel van retail verbreedt,' zei Groenink. De bestuurder noemt het zijn droom om 10 miljoen retailklanten te bedienen. Het huidige aantal bedraagt 3,5 miljoen. Money Planet moet dat verschil voor zijn rekening nemen.
Expansie via internet is volgens Groenink stukken goedkoper dan het plegen van acquisities. De Europese markt van internetgebruikers wordt hiermee de tweede Europese thuismarkt.(FD)