Algemeen : 5 juli 2000 Aansluiting Stadsgewesttreinen NH op Randstad
DEN HAAG - De NS-stations Enkhuizen, Alkmaar, Zandvoort en Lelystad dienen de eindstations te worden van een nieuw netwerk van stadsgewestelijk spoorvervoer rond Amsterdam. Dat blijkt uit een verkennend van Railned, die gemaakt is in opdracht van verkeersminister Netelenbos. Reizigers kunnen dan vanuit Alkmaar of Enkhuizen via de stadsgewestlijnen rechtstreeks doorreizen naar Amersfoort, Utrecht of Leiden.
Het stadsgewestelijk spoor netwerk rond Amsterdam kan volgens Netelenbos een belangrijke aanvulling betekenen op. het toekomstige spoornetwerk in Noord-Holland-Noord. Zoals bekend wil Netelenbos de bestaande spoorlijnen ten noorden van het Noordzeekanaal afkoppelen van het hoofdnetwerk, waarop de Nederlandse Spoorlijnen blijven rijden. Het net in Noord-Holland-Noord moet in handen komen van een andere vervoersmaatschappij. Intercitytreinen rijden dan vanuit Noord-Holland niet langer rechtstreeks door naar Den 'Haag of Utrecht.
De Tweede Kamer heeft tot nu toe grote bezwaren tegen de afsplitsing van het Noord-Hollandse spoornet, omdat grote groepen reizigers zouden moeten overstappen in Haarlem of Amsterdam. Volgens Netelenbos kan de loskoppeling van het noordelijke spoornet echter niet los gezien worden van de ontwikkeling van een stadsgewestelijk spoornet. Als dit netwerk Van de grond komt, kunnen reizigers namelijk via stadsgewesttreinen vanuit Noord-Holland-Noord. Zonder overstap doorreizen naar Leiden, Amersfoort en Utrecht. Ook westelijk Flevoland met de stations in Almere en Lelystad zou tot het stadsgewestelijk spoornet moeten gaan behoren.
Den Helder, dat nu ook nog een rechtstreekse treinverbinding heeft met de Randstad, valt daarentegen in dit plan buiten de boot. Ook rechtstreeks doorrijden naar Den Haag, zoals nu nog wel vanuit Hoorn en Alkmaar kan, behoort bij de uitvoering van dit, plan tot het verleden.
Of en in welk tempo beide netwerkplannen van de grond komen, is nog hoogst onzeker De studie van Railned - een onafhankelijke organisatie die het ministerie adviseert over de Spoorwegcapaciteit - heeft alleen nog maar de status van een verkennende studie. Belangrijker nog is dat bij de omvorming van de spoornetwerken veel organisaties betrokken zijn, zoals de provincie Noord-Holland het Regionaal Orgaan Amsterdam, Rijkswaterstaat en de Nederlandse Spoorwegen.
Deze instanties hebben allemaal verschillende oogmerken er zijn het daarom onderling nog lang niet eens over de uitvoering van de plannen. Zo moeten zij het onder meer eens zien te worden over de spoorlijn tussen Amsterdam en Haarlem, waar zowel stadsgewesttreinen als intercitytreinen over moeten gaan rijden. Omdat de diverse treintypes elkaar onderweg niet kunnen passeren, vraagt dat nauwgezette afstemming.(NHD)
Overig nieuws van vandaag
- Aansluiting Stadsgewesttreinen NH op Randstad
- Buitenlandse bedrijven dreigen met vertrek uit Groot-Brittannië
- Energieverbruik van Molenkoog is extreem laag
- UCC neemt ict-beheerspecialist Symacon over
- Essent Kabelcom biedt telefonie via kabel
- Bedrijfsleven vraagt regionaal grondbedrijf rond Rotterdam
- Consument wil meer geld uitgeven dan ooit
- Kleine bonden stemmen in met cao voor hbo
- Nederland vooral op papier zakenmekka
- WAO-uitkeerders betalen in te veel gevallen te laat
- Rabo: toekomst Robeco geheel coöperatief